BARCELONA 28 febr. (EUROPA PRESS) -
La Fundació Joan Miró s'ha proposat subratllar el vincle del pintor català amb l'art japonès a través d'una exposició de gravats del cèlebre pintor i mestre Itó Shinsui, icona d'una dels principals corrents d'art gràfic japonès del segle XX que va fascinar a Miró.
Nouvingut dels fons del MoMA, el retrat de Miró a Enric Cristòfol Ricart dona la benvinguda a la mostra 'Itó Shinsui. Tradició i modernitat', 25 anys després de la seva última visita a la capital catalana, ha celebrat el director de la fundació, Marko Daniel, al costat de la comissària Akiko Katsuta.
El quadre de Miró, del 1917, es considera una "gran pintura de la seva primera època", que inclou un petit collage d'un gravat de fusta japonesa al costat del retrat, i representa els llaços que hi ha entre l'artista català i l'art japonès, ha subratllat Daniel.
L'obra de Miró es converteix en esperó d'un passeig per la tècnica japonesa del 'shin hanga', la tècnica de gravat amb planxes de fusta de la qual va ser recuperada a finals del segle XIX i durant el segle XX, però amb una nova mirada temàtica cap a la modernitat.
Miró, que no va conèixer personalment Itó Shinsui (1898-1972), va rebre les influències d'aquest corrent gràfic, i com molts artistes de l'època col·leccionava estampes que arribaven a Europa, i que ell mateix va col·locar en el retrat de Ricart.
50 GRAVATS
D'entre els 50 gravats que conformen el paisatge de la mostra, Daniel ha emfatitzat el contrast que suposa juxtaposar la bidimensionalitat de les teles que vesteixen les dones de Shinsui amb la perspectiva paisatgística de l'obra, especialment evident en la peça 'Lluna plena de tardor'.
"Aquest tipus de joc entre bidimensionalitat i paisatge" és comú en l'obra de Shinsui, ha remarcat el director, que ha fet palès una evolució temàtica del seu art cap a continguts més connectats amb la modernitat.
DONES DEL SEGLE XX
Si bé el paisatge i el retrat femení imperen en la mostra, les dones del final de l'exposició deixen de ser descendents de la cort tradicional imperial, i són dones que encaixen en la modernitat i el segle XX, ha observat.
L'exposició és fruit d'un projecte sorgit de la llarga col·laboració entre la Fundació Joan Miró i de Kazumasa Katsuta, un dels principals col·leccionistes privats de Miró de tot el món, i del qual una part del fons s'exposa de forma estable en la fundació des del 2001.
Fins al 20 de maig, estarà oberta aquesta exposició que vol aprofundir en la subtilesa de les relacions entre l'obra de Miró i el pensament i art japonès.