La Fundació Miró projecta 'Becoming Alluvium', sobre les llums i ombres del riu Mekong

Publicat 15/11/2019 18:25:16CET
'Becoming Alluvium', De Thao Nguyen Phan, és l'última part de la triología 'Monsoon Melody'.
BECOMING ALLUVIUM

De la mà de l'artista vietnamita Thao Nguyen Phan, premiada per la Fundació Han Nefkens

BARCELONA, 15 nov. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Joan Miró acull la instal·lació de vídeo i pintura 'Becoming Alluvium', de l'artista vietnamita Thao Nguyen Phan, de la mà de la Fundació Han Nefkens i LOOP Video Art Award que el 2018 van premiar una obra que es podrà veure en la fundació fins al 6 de gener sobre les llums i ombres del riu Mekong.

Aquest divendres, l'artista, el fundador de la Fundació Han Nefkens, Han Nefkens, el codirector de LOOP, Emilio Álvarez, i la coordinadora de l'Àrea Artística de la Fundació Joan Miró, Sònia Villegas, han presentat en roda de premsa la instal·lació.

L'obra aprofundeix en la investigació que duu a terme l'artista sobre el riu Mekong, i en "els canvis socials, polítics i, sobretot ambientals, derivats de motius econòmics i que repercuteixen en la naturalesa i les vides humanes", segons ha explicat Phan.

'Becoming Alluvium' és l'última part de la triolgía 'Monsoon Melody', que segons l'artista "retrata les èpoques fosques de la història vietnamita, quan el país va patir calamitats econòmiques i ideològiques".

L'exposició, produïda per la Fundació Han Nefkens, està vertebrada per dos elements, el vídeo que dona nom al conjunt expositiu i 'Perpetual Brightness', una sèrie de pintures de seda i laca vietnamites.

UNA MEDITACIÓ SOBRE LA GLÒRIA I LA TRAGÈDIA

L'obra, per Phan, és una selecció de les llums i ombres del Mekong: "És la meva meditació sobre la glòria i la tragèdia del riu, el meu intent per recopilar testimoniatges dels sediments atrapats i de la varietat d'espècies que s'han sacrificat darrere de la cerca constant d'una esplendor perpètua per part de l'home".

El Mekong, que discorre per Xinesa, Myanmar, Tailàndia, Laos, Cambodja i el Vietnam, posseeix un gran significat cultural, a més de la seva rellevància ambiental i econòmica, i l'artista ho enalteix "amb múltiples capes, poètica i visual i explora altres qüestions com la seguretat alimentosa i la responsabilitat ecològica".

"És un projecte molt personal però té una poètica universal, és conscient amb les problemàtiques socials, polítiques i econòmiques", ha detallat Álvarez sobre una obra que s'exposarà també al centre d'art contemporani WIELS de Brussel·les i la galeria Chisenhale de Londres.

DONA SUPORT A LES NOVES GENERACIONS D'ARTISTES

El premi de videoart de la Fundació Han Nefkens - LOOP pretén "donar suport a artistes joves amb un reconeixement que permet a l'obra guardonada ser exposada en diferents sales a nivell internacional", segons ha explicat Nefkens.

En un comunicat, la Fundació Miró subscriu el missatge i explica que "l'espai experimental reservat a exposicions de joves artistes, així com a les pràctiques emergents, respon la voluntat de Miró de donar suport a les noves generacions de creadors".

COMUNIÓ AMB LA NATURALESA

També assegura que aquest projecte "connecta amb els valors mironians de la comunió amb la naturalesa, l'experiència mística i poètica de la terra i l'arrelament local per accedir a l'universal".

Aquest dilluns el jurat compost per Nefkens, Álvarez, el director de la Fundació Joan Miró, Marko Daniel, el codirector de Serpentine Galleries, Hans Ulrich, i l'escriptora i comissària Barbara London triarà un nou guanyador del guardó per a aquesta edició.

Contador