Publicat 20/03/2019 16:55

La Fundació Miró compleix amb el "desig" de l'artista i permet passejar per darrere del gran tapís

La Fundació Miró compleix amb el "desig" de l'artista i permet passejar per detr
EUROPA PRESS

Es tracta d'una acció histrica, després de 40 anys de ser penjat, i permet veure una "explosió de vida"

BARCELONA, 20 març (EUROPA PRESS) -

La Fundació Joan Miró ha complert amb un "desig" de l'artista catal en avanar dos metres de la paret del seu mític gran 'Tapís', d'una tona de pes, i que els visitants podran visualitzar de manera completa la seva part davantera i posterior com si d'una escultura es tractés, com han explicat la conservadora Teresa Montaner i la restauradora Elisabet Serrat.

La fita, que el director de la fundació, Marko Daniel, considera histrica, s'emmarca en un procés de conservació de l'obra, 40 anys després de ser penjada en el mateix lloc, i que, per a la sorpresa dels conservadors, es troba en "perfecte estat", si bé els vermells i grocs de la part davantera han perdut vivacitat.

Des de fa tres setmanes, Serrat treballa en l'obra de 7,5 per 5 metres, feta per Miró i l'artes txtil Josep Royo juntament amb diverses teixidores annimes, i que han despenjat a través d'una grua i un sistema de politges, que ara es pot veure al costat d'una cmera que mostra els treballs de Serrat, que els visitants poden observar.

Una vegada finalitzi aquest treball dilluns, els visitants podran fer la volta per tota la pea a partir del proper dimarts i fins al 12 de maig, i així gaudir de "la dimensió matrica" de tota l'obra, així com també de la part del dors.

En l'operació, de 20.000 euros i finanada a través d'un sopar benfic, no s'han trobat insectes, ni desperfectes entre els materials a fora de madeixes i llanes de cotó, lli, jute, cnem i nilon, que en la part de darrere es troben protegides per una gran tela, que només han aixecat dos metres davant el bon estat general del tapís.

"No l'hem hagut ni d'aspirar ni netejar", ha subratllat Serrat, que sí que ha passat un aspirador fred i una neteja mecnica sense productes químics més aviat per conservar que per reparar res, i també per treure tensió sobre tots els grups de nusos i llanes aixafats contra la paret des del 1979.

És una feina "que normalment no es pot veure", ha significat Daniel, mentre que el net de Miró, Joan Punyet, ha destacat que Royo es va mostrar molt content i feli en una visita recent en qu li va explicar el projecte.

Punyet Miró ha subratllat la importncia del tapís que Miró va projectar per a la fundació, en el seu treball constant amb l'experimentació, i l'ha circumscrit a una de les "tres meninas" de l'artista catal a nivell de tapissos: un altre d'ells va ser destrut amb l'atac de les Torres Bessones l'11S i el tercer es troba a la National Gallery de Washington.

JOC AMB ELS VOLUMS

Apartar el tapís de la paret ha perms veure també l'ordissatge i la trama per darrere, tenint en compte que els nusos que, en aquest tipus de treballs millenaris es troben en la part dorsal, en aquest cas estan tant davant com darrere perqu Miró aspirava a jugar amb els volums.

Una vegada descobert el bon estat i "explosió de vida" de la part posterior i constatat que alguns colors davanters s'han apagat, la fundació iniciar ara un estudi colorimtric i d'estudi sobre l'origen dels materials per entendre per qu el tapís no ha cedit ni un millímetre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés