Actualitzat 04/12/2014 16:59

Passió de Rusiñol per El Greco

Un visitante ante la 'Copia de El caballero de la mano en el pecho' de Rusiñol
Foto: EUROPA PRESS

BARCELONA, 4 Dic. (EUROPA PRESS)

La Fundació Francisco Godia descobreix la visió renovadora de l'obra d'El Greco que va proposar Rusiñol amb una recopilació de 40 peces que podran visitar-se des del dijous fins al 2 de febrer.

   'El Greco. La mirada de Rusiñol' té la col·laboració del Consorci del Patrimoni de Sitges i inclou deu obres d'El Greco procedents de diferents museus i col·leccions privades, algunes de les quals s'han vist molt poc, a més de peces del mateix Rusiñol i d'artistes de l'època, com Pichot, Casas, Picasso i Zuloaga.

   L'exposició relata "la lectura catalana de l'obra d'El Greco i la visió tan rica de Rusiñol", ha valorat el director de la fundació, Jesús Carrobles, que s'ha mostrat satisfet que l'any Greco acabi a Catalunya amb una mostra que tanca la commemoració del quart centenari de la mort d'El Greco i que podrà veure's el 2015 al CaixaForum de Palma i de Saragossa.

   S'atribueix a Rusiñol el començament del col·leccionisme de l'obra d'El Greco a final del segle XIX, quan no formava part del cànon de l'art espanyol del Segle d'Or.

   El 1894, Rusiñol va adquirir dos quadres d'El Greco, i l'interès es va transformar en influència artística: les 16 peces de Rusiñol que inclou l'exposició mostren la inspiració que va prendre del pintor, sobretot en la seva vessant cromàtica i conceptual, amb temes místics, ha explicat la comissaria Nadia Hernández.

LA PASSIÓ DE RUSIÑOL

   El Greco fascinava Rusiñol també en el terreny personal, ja que veia en ell la modernitat que volia per a la societat catalana, "un figura lliure i avantguardista", amb una sinceritat artística que admirava, ha explicat la directora del Museu de Cau Ferrat de Sitges, Vinyet Panyella, citant els discursos de Rusiñol.

   L'assimilació que va fer l'artista modernista de la figura d'El Greco és tan gran que tres pintors --Picasso, Pichot i Casas-- van arribar a retratar-lo en la posició de 'El cavaller de la mà al pit'.

   Les tres obres poden veure's a l'exposició --amb una projecció en el cas de Picasso-- i suposen un exemple de com el modernisme era un corrent artístic que reflectia els temps, ja que el caire impressionista de Pichot es transforma en simbolisme decadent amb el retrat de Casas.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés