BARCELONA 4 des. (EUROPA PRESS) -
La Fundació Bofill ha lamentat que les matemàtiques siguin un "repte pendent" a Catalunya, després dels resultats de l'informe TIMSS 2023 que la situen per darrere la mitjana de l'OCDE i espanyola i del total de la Unió Europea (UE), i veu necessàries mesures com atendre la diversitat de nivells a l'aula amb tutors individuals o grups reduïts i assessorar els centres de complexitat.
En un comunicat d'aquest dimecres, ha assenyalat que les principals dificultats de l'alumnat català estan relacionades amb la comprensió, l'aplicació de conceptes i la resolució de problemes, i ha insistit que "deixar d'estar a la cua d'Europa en matemàtiques passa per atendre la diversitat de nivells i perfils".
Ha proposat un paquet de 13 mesures en diferents àmbits centrades en el suport als docents i a atendre la diversitat de nivells a l'aula, i ha reclamat que la Generalitat "compti amb les universitats i associacions especialitzades per fer-ho possible".
Entre les propostes hi ha la detecció d'alumnes amb baix nivell a 4t i 6è de primària i a 2n d'ESO amb activitats lectives en grups de 5 o 10 estudiants i avaluar el procés cognitiu (conceptualització, continguts, capacitats mecàniques, aplicació o raonament) en les proves de 6è de primària i 4t d'ESO.
La fundació proposa fer intervencions educatives en horari lectiu als centres vulnerables i de baixos resultats i un programa d'activitats extraescolars en matemàtiques i ciències, i donar suport a les capacitats i el desenvolupament professional dels docents en actiu.
També reclama un nou catàleg de formació permanent de la Conselleria d'Educació de la Generalitat "orientada a cobrir les necessitats" actuals; un postgrau en didàctica de les matemàtiques per a docents; un grau de matemàtiques específic per ser docent i un màster de secundària dual becat en matemàtiques, entre d'altres.