Publicat 03/07/2019 18:26

Fundació Bofill i FMRPC proposen reformar els horaris escolars i implantar un pla pilot

Aula escolar
GVA - Archivo

Reclamen revisar la jornada intensiva i que el Govern de la Generalitat reguli els horaris com en altres comunitats

BARCELONA, 3 jul. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedaggica de Catalunya (FMRPC) han proposat aquest dimecres una reforma dels horaris escolars en l'educació obligatria, que superi la "rigidesa" actual, i que la Conselleria d'Educació de la Generalitat estableixi un marc de regulació per garantir l'equitat i qualitat educativa i engegui un pla pilot experimental als centres que vulguin canviar-los.

En roda de premsa, el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, i els autors del document Elena Sintes i Jaume Aguilar han coincidit a ressaltar que un canvi en els horaris escolars pot ser una "font d'oportunitats educatives", i que s'alinearia amb la reforma horria i les iniciatives d'altres pasos europeus.

Entre les mesures que proposen les entitats figuren una flexibilitat en l'entrada i sortida; reduir el temps del migdia i que estigui incls en el projecte educatiu en una franja entre les 12 i les 14 hores en coherncia amb la reforma horria; enriquir el projecte amb activitats educatives opcionals a l'escola i l'entorn; garantir l'oferta de refor educatiu per evitar que l'alumne s'emporti deures a casa; introduir crdits de lliure elecció que es puguin fer fora del centre, i que les escoles i instituts romanguin oberts fins a les 18 hores.

Palacín ha adms que l'assumpte dels horaris és polmic, que últimament ha estat lligat únicament a la dicotomia entre horari intensiu o partit, i que la proposta que fan és "realista i plausible", va més enll dels horaris i entra en el benestar de professors i alumnes, així com en la voluntat de reduir l'abandó i fomentar la innovació educativa i el treball en equip dels docents.

La cap de Projectes de la Fundació Jaume Bofill, Elena Sintes, ha assegurat que veuen limitacions en els horaris actuals i que desaprofiten els recursos de l'entorn escolar, i ha sostingut que durant la Secundria l'hora de dinar és "inaudita" a nivell europeu.

HORARIS A PRIMRIA I SECUNDRIA

El document de la Fundació Bofill i la FMRPC planteja com a exemple d'horari a la Primria un servei d'acolliment entre les 8 i les 9 hores; de 9 a 9.30 hores una entrada flexible; de 9.30 a 12 les activitats lectives; entre les 12 i 14 hores temps de migdia, el redueixen a una hora i mitja; activitat lectiva de tarda entre les 14 i les 16, i el centre obert fins a les 18 hores.

En el cas de la Secundria, en la qual est implantada la jornada compactada, ho exemplifica amb una flexibilitat d'entrada entre les 8.30 i les 9 hores, activitats lectives entre 9 i 12.30-13.00 hores, temps de migdia entre les 13 i 14 hores, amb horari d'entrada i sortida flexible, i que entre una i tres tardes hi hagi de 14 a 16 hores activitats lectives al centre i la resta activitats lectives de lliure opció.

Jaume Aguilar, de la FMRPC, ha fet una crida a recuperar els consensos en horaris, i ha recordat que el 2013 el departament va trencar un acord en un moment de retallades, en el qual va implantar la jornada intensiva a Secundria per "tenir tranquils" els instituts i que li va permetre un estalvi econmic, i, encara que ha dit que la proposta no reclama revertir res, sí que demana un pla pilot per comprovar la validesa de les iniciatives de canvi horari.

Tant Palacín com Sintes han recordat que la Fundació Bofill ja va ser molt crítica amb la jornada intensiva en la seva implantació, i Aguilar ha afegit que els pocs informes que existeixen són "durs" en termes, per exemple, de la desafecció que provoca del sistema educatiu.

CANVIS LEGISLATIUS

Aguilar ha reclamat a la Conselleria d'Educació que "faci un pas" en la regulació dels horaris escolars amb una ordre per implantar un pla d'organització de la jornada escolar, i ha subratllat que altres comunitats autnomes ho han fet i només Cantbria, Euskadi i Catalunya queden pendents de legislar.

Per aquest motiu, ha demanat aquest pla pilot experimental per a tots aquells centres de segon cicle d'Infantil, Primria i Secundria que ho sollicitin i veure els diferents models possibles d'horaris, i ha sostingut que la implantació de canvis "no ve per la via de la implantació, sinó del convenciment".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés