Publicat 05/04/2018 13:43

La Fundació Bofill estima en 150 les escoles catalanes amb "alts nivells de segregació"

Foto de família d'administracions, institucions i escoles de Magnet
EUROPA PRESS

Amplia al costat de les administracions el programa Magnet per reduir la segregació

BARCELONA, 5 abr. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Jaume Bofill ha calculat en uns 400 els centres escolars catalans amb fenòmens de segregació a diferents nivells, dels quals de 140 a 150 són escoles amb "alts nivells de segregació".

Ho ha afirmat aquest dijous el seu director, Ismael Palacín, en presentar l'extensió del programa Magnet al costat de les administracions educatives per reduir la segregació i afavorir l'èxit escolar.

Ha afirmat que aquestes 140 o 150 escoles estan altament pressionades i necessiten "un pla de xoc" per fer front a la segregació, i ha afirmat que, malgrat que la província de Barcelona és la que més en té, no té res a veure amb una qüestió territorial.

Palacín ha definit la segregació escolar com el "principal problema a nivell educatiu" a Catalunya, que té més de 3.000 escoles i instituts, i ha considerat que és perjudicial per al sistema escolar i l'alumnat perquè el priva de viure la diversitat social i cultural del seu entorn.

En la lluita contra la segregació escolar, la Fundació Bofill, al costat de la Generalitat, la Diputació de Barcelona, el Consorci d'Educació de Barcelona i l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB, ha presentat l'ampliació del programa Magnet, que es va iniciar amb una prova pilot amb cinc escoles el 2012 i que aquest curs s'ha ampliat amb nou centres més i la previsió d'aconseguir els 45 el 2020.

COL·LABORACIÓ AMB INSTITUCIONS CIENTÍFIQUES

El programa, que busca el desenvolupament d'un projecte d'innovació i la transformació educativa, promou l'aliança entre un centre educatiu i una institució d'excel·lència en un camp del coneixement com el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), Cosmocaixa, el Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), la Filmoteca de Catalunya, l'Institut de Ciències del Mar i el Museu del Cinema de Girona, entre altres, durant tres anys, i en la qual els docents reben una formació per a l'elaboració de projectes educatius.

Palacín ha afirmat que el programa és una "mesura de desegregació" que s'ha dut a terme durant dècades als Estats Units, que requereix d'una direcció escolar compromesa i unes administracions que facilitin el canvi, però ha advertit que no és un ungüent que ho guareix tot, i que hi ha escoles a les quals pot funcionar-los i altres que no.

El director de la Fundació Bofill ha indicat que la fase pilot del programa ha permès constatar un augment de l'assistència a les jornades de portes obertes, un increment de la preinscripció i matrícula de l'alumnat i una heterogeneïtat social més gran.

"DOS MONS QUE CAMINEN JUNTS"

La directora general d'Infantil i Primària de la Generalitat, Carme Ortoll, ha agraït la generositat de les institucions científiques perquè permet acostar dos mons que poden caminar junts", que ajuda a revertir les dinàmiques de segregació, que veu necessari acompanyar amb mesures de planificació educativa.

Ortoll veu positiu fomentar programes com Magnet amb l'objectiu de millorar l'èxit educatiu de l'alumnat, aconseguir una composició social més equilibrada i que les escoles siguin inclusives, i ha assenyalat que molts punts de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) van en aquest sentit.

El diputat d'Educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet, ha assegurat que el Magnet és un exemple de corresponsabilitat entre administracions, institucions i escola, en el qual els consistoris tenen un "paper fonamental" de teixir complicitats.

Carme Ortoll també ha volgut agrair el treball de les escoles al moment que està vivint Catalunya, en el qual les institucions estan treballant fermament per tirar endavant: "Des del Govern us donem les gràcies", ha dit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés