Publicat 27/10/2020 18:52CET

La Filmoteca de Catalunya celebra una retrospectiva sobre la cineasta japonesa Kinuyo Tanaka

Fotograma de la pel·lícula 'Koibumi' ('Carta d'amor'), primera pel·lícula dirigida per Kinuyo Tanaka el 1953.
FILMOTECA DE CATALUNYA

BARCELONA, 27 oct. (EUROPA PRESS) -

L'actriu i directora Kinuyo Tanaka (1909-1977), una de les primeres dones a posar-se darrere les càmeres de cinema al Japó, és la protagonista de la nova retrospectiva que organitza la Filmoteca de Catalunya entre l'1 i el 12 de novembre.

El cicle, impulsat en col·laboració amb la Japan Foundation i Casa Àsia, forma part de l'Asian Film Festival Barcelona i permetrà visualitzar cinc de les sis pel·lícules que va dirigir la cineasta, ha informat la Filmoteca de Catalunya en un comunicat aquest dimarts.

La retrospectiva ja s'ha pogut veure a la Tabakalera, Centre Internacional de Cultura Contemporània de Sant Sebastià, al País Basc, i viatjarà a la Filmoteca de València després del seu pas per Barcelona.

La investigadora post-doctoral i especialista en cinema japonès Irene González-López impartirà una conferència sobre la cineasta abans de la sessió del dijous 5 de novembre a la Sala Laya, amb el títol 'Kinuyo Tanaka: Una mirada de mujer en Japón de posguerra'.

ESTRELLA I PIONERA

González-López, coeditora del primer llibre en anglès sobre l'actriu i directora, ha explicat que Tanaka va ser una de les actrius més prominents del Japó: "Va captivar públics d'arreu del món per la seva capacitat de condensar amb un petit gest intenses emocions reprimides a l'interior".

Va protagonitzar el primer film sonor al seu país i va col·laborar habitualment amb directors com Yasujiro Ozu, Mikio Naruse, Hiroshi Shimizu, Keisuke Kinoshita o Kenkji Mizoguchi; una "imponent carrera com a actriu que va eclipsar la seva feina com a directora", segons l'experta.

Entre el 1953 i 1962 Tanaka va ser l'única dona directora de cinema al Japó --la segona en la història del país després de Tazuko Sakane-- i va explorar temes com el desig sexual femení, la maternitat, la violència i el sexe entre dones.

Durant molt de temps les seves pel·lícules es van relegar a un racó dels arxius japonesos i avui continua sent extremadament difícil tenir accés al seu cinema, "per la qual cosa és un plaer i un luxe poder gaudir d'aquestes pel·lícules", ha expressat González-López.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés