Actualitzat 16/10/2018 19:34

Experts recomanen un "canvi profund" en la formació de mestres amb un màster obligatori

Aula, Classe, Alumnes, Guarderia, Escola, Col·legi, Nens
EUROPA PRESS - Archivo

Advoquen per considerar un cos únic de docents d'educació bàsica

BARCELONA, 16 oct. (EUROPA PRESS) -

El grup d'experts del Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF) --impulsat per la Generalitat i les universitats que imparteixen els graus d'Educació Infantil i Primària-- ha recomanat un "canvi profund" en els actuals estudis de formació de mestres per millorar la qualitat de l'educació, que passi a ser de cinc anys, amb un màster obligatori com a nivell mínim de formació i una potenciació de la formació pràctica en centres.

En el document, presentat aquest dimarts després d'un treball de cinc anys, els experts aposten per una formació per als mestres de cinc anys, en la qual en un primer estadi s'apostaria per un 4+1, encara que consideren el 3+2 com el "mes desitjable", però que això implica a diverses administracions.

Els experts consideren que els postgraus solament serien efectius si la Conselleria d'Ensenyament els inclou com a requisits per l'accés a la professió o "com a mèrit amb altíssima puntuació", i que aquests màsters facilitarien el disseny de formacions complementàries basades en el reconeixement i convalidació de formació d'altres graus.

El MIF recomana acordar canvis en els plans docents que incloguin un nucli de matèries comunes els dos primers anys dels graus i que assegurin la complementarietat de la formació que s'oferirà en els postgraus.

Els experts també ha identificat la millora del practicum com un dels objectius fonamentals, i s'han posat com a objectiu final un model de pràctiques en estreta col·laboració entre tutors de les universitats i de les escoles, a partir d'un pla de formació compartit, i amb una xarxa estable de centres educatius com a centres formadors de pràctiques.

Assenyalen que aquest practicum tindria dues fases diferenciades: una, durant el grau, amb un model basat en l'actual, i una segona, en el postgrau, en la qual els alumnes seguirien amb una doble tutorización universitat-escola, però amb un model de docent resident.

COS ÚNIC

El MIF, arran del fort increment de secundària obligatòria, veu urgent formar docents amb experiència per a aquesta etapa, i advoca per "considerar una única etapa obligatòria amb professorat comú que seria docent del centre amb possibilitat de transitar pels diferents nivells educatius".

L'estudi preconitza la necessitat d'establir un cos únic de docents d'educació bàsica, que inclogui tant Primària com a Secundària, amb la capacitat de canviar de perfil en el marc d'una carrera professional.

Això comportaria modificar els criteris de titulació per impartir els ensenyaments de cada etapa educativa i que la Conselleria d'Ensenyament firmi un decret que accepti aquesta via i reguli el pas de funcionaris de centres de Primària a Secundària.

També una modificació del sistema de cossos docents de la LLOI-LOMCE per un sistema d'especialitats docents que pugui abastar una o més d'una de les etapes que integren l'ensenyament obligatori, i l'organització en especialitats docents perquè els mateixos docents puguin exercir al llarg de totes les etapes obligatòries.

L'informe reivindica la figura del professor vinculat que hauria d'incloure docents d'Infantil, Primària i Secundària que puguin fer docència a la universitat, i professors universitaris que puguin impartir docència en etapes obligatòries.

LA GENERALITAT HO ESTUDIARÀ

La Generalitat ha assenyalat que "estudiarà amb deteniment" les recomanacions del grup d'experts del MIF que aposten per reformular els estudis de mestre, ha valorat molt positivament l'anàlisi i s'ha compromès a seguir treballant per prestigiar i millorar els estudis.

La Conselleria d'Ensenyament i la d'Empresa i Coneixement --on s'engloba la Secretaria d'Universitats-- entenen que el diagnòstic estableix un marc general i és una primera aproximació que va, en alguns aspectes, "més enllà" del marc legal vigent.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés