Actualitzat 17/12/2023 11:05

Experts alerten d'efectes col·laterals de transportar aigua en vaixells a Barcelona per la sequera

Una font als jardins dels voltants del Museu Nacional d'Art de Catalunya, a 21 de novembre del 2023, a Barcelona
David Zorrakino - Europa Press

Portaran uns 20.000 metres cúbics d'aigua i Tarragona podria ser un port d'origen

BARCELONA, 17 des. (EUROPA PRESS) -

Experts catalans han alertat dels efectes col·laterals que pot tenir la mesura de transportar aigua en vaixells a Barcelona per proveir l'àrea metropolitana per la sequera, tant per l'increment del preu del metre cúbic d'aigua com a nivell ambiental.

En una entrevista d'Europa Press, el professor del departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) David Saurí ha advertit que la mesura és una alternativa "molt cara", ja que l'aigua sortiria per un preu d'entre 5 i 10 euros el metre cúbic, mentre que actualment a Barcelona es troba al voltant dels 2 o 3 euros, ha assegurat.

"Seria duplicar o triplicar el preu de l'aigua i és inassumible per a moltes famílies", i sobre les característiques dels vaixells que transportarien l'aigua, ha informat que aquestes embarcacions poden emmagatzemar entre 20.000 i 40.000 metres cúbics d'aigua.

Per ell, la mesura "ajudaria una mica i és una espècie de pegat necessari" per mitigar els efectes de la sequera, però ha considerat que el transport d'aigua en vaixells no revertiria la situació actual, i ell ha apostat per ampliar la regeneració d'aigua i el funcionament de les dessalinitzadores.

D'altra banda, el professor de l'Escola de Camins de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i director del departament d'Enginyeria Civil i Ambiental, Xavier Sánchez, ha considerat que el transport d'aigua en vaixells "és bastant ineficient, perquè s'aconsegueix poca aigua i és molt cara".

ELS RECURSOS D'AIGUA AUGMENTARIEN "TAN SOLS UN 2%"

Segons ell, si descarregués un vaixell cada dia al Port de Barcelona es podrien augmentar un 2% els recursos d'aigua potable: "Un 2% és més que 0 però és només un 2%. Són quantitats petites per la megaestructura que s'està muntant i no sé si tindran un efecte rellevant sobre el sistema".

Sánchez ha assenyalat que els vaixells que s'utilitzin per al transport d'aigua potable han d'estar preparats específicament per a aquesta funció, ja que el 2008 "hi va haver algun intent i l'aigua feia olor de pintura perquè l'acabaven de fabricar", i si escau aposta més per reutilitzar aigua perquè creu que cada vegada plourà menys.

TARRAGONA

Un dels possibles ports d'origen d'aquesta aigua que es transportaria a Barcelona és Tarragona, i el responsable d'Infraestructures del Port de Tarragona, Dani Vera, ha explicat a Europa Press que el port té la instal·lació "antiga" que l'Empresa Municipal Mixta d'Aigües de Tarragona S.A. (Ematsa) va fer el 2008 per l'anterior sequera, i el tram final de la qual es troba dins del recinte portuari.

Consisteix en un tub de 500 mil·límetres de diàmetre, que va a unes 4 o 5 atmosferes de pressió, i és per on passa l'aigua directa cap al vaixell, i ha afirmat que el Port de Tarragona ha fet una inspecció per veure en quines condicions es troba aquest tub i que abans de Nadal es preveu una prova de pressió per "tenir-ho tot a punt" per si s'acaba decidint per utilitzar aquest recurs.

Ha recordat que l'aigua que passaria per aquest tub ve de la xarxa de consum, que en el cas de Tarragona gestiona el Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT), és del riu Ebre i "es reparteix en diferents instal·lacions".

POSSIBLES EFECTES SOBRE L'EBRE

En aquest sentit, el professor del departament de Geografia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona Òscar Saladié ha alertat dels impactes ambientals" de transportar aigua en vaixells des de Tarragona a Barcelona, concretament per al tram final del riu Ebre.

Ha assenyalat que caldrà veure d'on surt aquest aigua, perquè si és excedent de la concessió actual no hi haurà impacte sobre el tram final de l'Ebre, que ja té poc cabal, però si s'amplia la concessió se n'extraurà més aigua i, per tant, aquesta zona patirà "més impacte ambiental".

S'ha mostrat favorable al transport d'aigua si aconsegueix mitigar la falta d'aigua per la sequera, però dubte de l'eficiència d'aquesta mesura: "L'administració ha de garantir les necessitats mínimes d'aigua, si temporalment es fa d'una manera més o menys eficient, doncs bé, però el que és important és que sigui molt puntual".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés