Publicat 06/02/2020 13:03

Un estudi sense precedents genera el mapa més complet de genomes del cncer

Genoma, ADN
PIXABAY - Archivo

MADRID 6 (EUROPA PRESS)

Un equip internacional ha elaborat l'estudi més complet de genomes totals del cncer, que millora significativament la nostra comprensió de la malaltia i assenyala noves metodologies per diagnosticar-la i tractar-la. A més a més, han descobert les causes d'alguns cncers fins ara inexplicables i alguns elements que el produeixen.

El Projecte Pan-Cncer (PCAWG, en angls), una collaboració entre més de 1.300 científics i metges de 37 pasos, ha analitzat més de 2.600 genomes de 38 classes de tumors diferents, que ha creat un gran recurs de genomes primaris de la malaltia i n'ha estudiat aspectes del desenvolupament, la causalitat, la progressió i la classificació.

Fins ara, altres estudis s'havien centrat en l'1 per cent del genoma que codifica les protenes, per el Projecte Pan-Cncer ha explorat amb més detall el 99 per cent restant, incloses les regions clau que controlen l'activació i desactivació dels gens.

Aquesta investigació ha generat un recurs integral per investigar la genmica del cncer, que inclou dades de seqüenciació genmica sense processar, un programari per analitzar el genoma del cncer i múltiples webs interactius que exploren diversos aspectes de les dades del Projecte Pan-Cncer.

A través de 23 articles que han publicat 'Nature' i les seves revistes afiliades, el projecte informa que el genoma del cncer "és finit per molt complicat de conixer. En combinar la seqüenciació de tot el genoma del cncer amb un conjunt d'eines d'anlisi, podem caracteritzar cada canvi gentic en relació amb un cncer, tots els processos que han produt les mutacions i fins i tot l'ordre dels esdeveniments clau durant la histria de la malaltia".

Els investigadors estan a punt de catalogar tots els mecanismes biolgics involucrats en el cncer i podran tenir una imatge més completa del seu impacte en el genoma. Han trobat almenys una mutació causal en tots els cncers que han analitzat i han descobert que els processos que generen mutacions són molt diversos, com canvis d'ADN individuals o la reorganització de cromosomes complets.

A través d'un nou mtode de 'datació per carboni', els investigadors de Pan-Cncer han descobert que és possible identificar mutacions que han passat anys enrere, de vegades fins i tot dcades, abans que aparegui un tumor. Aix obre, tericament, una finestra d'oportunitat per prevenir la malaltia.

De la mateixa manera, les classes de tumor es poden identificar amb precisió d'acord amb els patrons de canvi gentic que hi ha al genoma, fet que pot ajudar a millorar el diagnstic d'un pacient i a adaptar el tractament.