Publicat 9/1/2019 19:07:30 +01:00CET

Un estudi qüestiona la manera tradicional d'entendre la psicologia de l'obedincia

Experiment sobre psicologia de l'obedincia
UB

BARCELONA, 9 gen. (EUROPA PRESS) -

Un estudi internacional dut a terme amb la realitat virtual, en el qual collaboren diversos psiclegs i informtics de la Universitat de Saint Andrews (Esccia), la de Barcelona (UB), Queensland (Austrlia) i la University College de Londres, desafia la manera tradicional d'entendre per qu els individus obeeixen els altres.

Els experiments de Milgram sobre l'obedincia mostren com la gent segueix les instruccions d'un investigador per produir-li descrregues elctriques a un participant quan comet algun error en un exercici de memria, i que aquest comportament es produeix perqu la persona s'ha centrat a fer el que li han demanat i no és conscient de les conseqüncies de les seves accions, ha informat la UB.

El nou estudi, publicat a 'Plos One', mostra que el subjecte de l'experiment és conscient que els participants estan demanant ajuda per evitar rebre les descrregues, per que fins i tot així, el subjecte continua obeint les instruccions perqu creu que l'objectiu de la investigació és més important.

És a dir, si durant l'execució de la tasca el participant comet errors, el subjecte li produir la descrrega elctrica corresponent en considerar que els beneficis de la investigació són més importants que el patiment del participant.

Segons el psicleg Stephen Reicher, de Saint Andrews, "no és que la gent faci mal als altres perqu no se n'adona; d'alguna manera la realitat és pitjor: es pot fer mal als altres independentment de si importa o no, només perqu es creu que alguna causa ho justifica".

La psicloga social Megan Birney, de Saint Andrews, que ha collaborat en el disseny d'aquests estudis, ha comentat: "És el clssic raonament sobre servir a un bé més important, una idea realment txica".

La investigació es va dur a terme a la cova de realitat virtual --el terra i les parets de la qual projecten diferents imatges en 3D generades per ordinador-- de la University College.

L'investigador de la UB Mel Slater ha explicat que l'estudi és part d'un programa més ampli que mostra que "encara que la gent sap que est en una simulació de realitat virtual, tendeix a comportar-se d'una manera similar a com ho faria en unes situacions semblants a la realitat", per la qual cosa ofereix grans oportunitats per a la investigació en psicologia i les cincies socials.

Birney ha assegurat que durant anys s'ha dubtat sobre els arguments de Milgram, que deien que la gent obeeix les pitjors instruccions perqu no pensen en les conseqüncies de les seves accions, per era difícil contradir-lo amb estudis, per la qual cosa aquesta investigació permet presentar un nou argument per qüestionar-lo.