Publicat 15/12/2020 13:43CET

Un estudi identifica noves necessitats socials arran de la crisi

Una voluntària treballa a la zona de l'hospital de campanya. Barcelona, Catalunya, (Espanya), 14 de novembre del 2020.
David Zorrakino - Europa Press - Archivo

Constata "impacte doble" en els usuaris de serveis socials

BARCELONA, 15 des. (EUROPA PRESS) -

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Fundació iSocial han identificat en un estudi necessitats socials noves arran de la pandèmia del coronavirus i han analitzat el seu impacte en els serveis socials a Catalunya.

En l'acte de presentació dels resultats del projecte 'INSESS-Covid19' han participat la catedràtica de l'Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI) de la UPC i responsable de l'estudi, Karina Gibert, el director de la Fundació iSocial, Toni Codina, i les directores generals de Serveis Socials i Igualtat de la Generalitat, Meritxell Benedí i Mireia Mata.

L'estudi, que se centra a aportar elements de decisió que permetin que les 104 àrees bàsiques de serveis socials de Catalunya facin front a la crisi, ha constatat un "impacte doble" de la pandèmia en els usuaris dels serveis socials, que sumen més problemàtiques a les que van sorgir després de la crisi del 2008, en paraules de Codina.

MÉS IMPACTE EN DONES

A més de dificultats com l'accés al treball, el poder adquisitiu o la pobresa energètica, que ja eren presents abans de la covid-19, el confinament i la crisi sanitària han fet que sorgeixin dificultats de conciliació familiar, bretxa digital, violència intrafamiliar o solitud.

L'estudi també indica que la pandèmia ha estat especialment dura per a les dones, que són el 58% dels beneficiaris de serveis socials, segons l'informe, i que han patit violència de gènere, més atur i més sobrecàrrega en les tasques de cura: "La necessitat té nom de dona", ha afirmat Gibert.

Un 6% dels enquestats en l'informe han assegurat que són víctimes d'alguna mena de violència, en què un 72% són dones, un 17% amb formació universitària i el 15% amb fins a tres perfils diferents d'agressors: "Si volem fer polítiques públiques no podem obviar la mirada de gènere", ha afirmat Mata.

En l'àmbit de les cures, molt feminitzat, s'ha constatat un augment del 40% de cuidadors, i un 29% més d'hores que s'han dedicat a aquestes tasques d'atenció a la dependència; i s'hi ha sumat un empitjorament general de les condicions a causa de la pandèmia i els mesos de confinament generalitzat.

MÉS NECESSITATS

Les persones de classe treballadora també han patit especialment la crisi: segons l'estudi ha crescut un 50% el nombre de persones que no treballen i no reben cap prestació, un 78% els acomiadaments i un 110% les persones que tenien un negoci i han cessat l'activitat o han fet fallida.

Entre les famílies, s'ha detectat un 62% dels participants que manifesten que els ha calgut alguna mena d'ajuda social, un 46% que ha necessitat ajuda per a l'alimentació, un 12% que ha hagut de demanar la renda garantida de ciutadania, i un 16% que ha sol·licitat ajuda psicològica.

Quant a la bretxa digital, un 48% dels enquestats assegura no tenir ordinador, un 77% no té tablet, un 28% no té wifi i un 4% no té mòbil; a més el 19% dels quals pateixen la bretxa digital és per manca de competències, mentre que hi ha un 15% que és perquè no tenen accés als dispositius.

Gibert ha explicat que l'estudi s'ha fet sobre la base de 1.000 entrevistes mitjançant tallers o entrevistes telefòniques a tot Catalunya, i que s'han utilitzat tècniques d'anàlisi semàntica i intel·ligència artificial per obtenir els resultats, que s'ha mostrat convençuda que ajudaran a adaptar els serveis socials a la situació.

De la seva banda, Codina ha valorat la feina dels serveis socials durant la pandèmia, ha afirmat que l'informe els pot ajudar a millorar i ha recordat que l'atenció als col·lectius vulnerables no només pot dependre dels serveis socials.

"No és el camió escombra de les problemàtiques més complicades de la societat. Si es fa així, com en la crisi anterior, no aconseguirem atendre totes les necessitats", ha afirmat el director d'iSocial, que ha demanat fer extensibles les necessitats a altres branques de l'administració i la societat civil.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés