BARCELONA, 26 ago. (EUROPA PRESS) -
El conseller d'Interior de la Generalitat i president del Consell Nacional d'UDC, Ramon Espadaler, ha afirmat aquest dilluns que el seu partit actuarà "en conseqüència" davant d'una possible resposta negativa del Govern espanyol a la carta que el president de la Generalitat, Artur Mas, va enviar per demanar la celebració d'una consulta d'autodeterminació.
Segons ha declarat en una entrevista de Catalunya Ràdio recollida per Europa Press, UDC no es quedarà "amb els braços plegats", tot i que no creu convenient dissenyar un 'pla B' abans de rebre una resposta formal del president del Govern, Mariano Rajoy.
Per a Espadaler, "l'òptim" seria pactar la consulta amb l'Estat per aconseguir major solidesa internacional, però ha remarcat que aquest procés no serà fàcil i que encara falten molts passos per poder saber si finalment es realitzarà en 2014 o no, com es va pactar amb ERC, però que, si de mutu acord es decideix posposar-la, es farà.
Sobre la participació que consideraria adequada en la consulta, ha afirmat que "fa falta treballar per tenir la màxima participació possible", i ha dit que fixar percentatges és fomentar debats estèrils que no condueixen a cap lloc.
CADENA HUMANA
Espadaler ha declarat que aniria a la cadena humana de la Diada organitzada per l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) si no hagués de complir les seves obligacions --dirigeix l'operativa de seguretat de la Diada--: "Estic rotunda i absolutament a favor de les expressions que emparin el dret a decidir. Aniria amb aquesta voluntat".
A més, ha demanat la màxima participació i ha assenyalat que, si la cadena humana no fos exitosa, "no seria un fracàs de l'independentisme, ho seria del dret a decidir".
Ha afirmat que UDC té la voluntat que la Via Catalana sigui un èxit, com també ha dit CDC, tot i que no ha deixat clar si el seu partit participarà en aquesta manifestació, ja que "el verdader protagonisme pertany a la societat civil".
Sobre que la líder del PP català, Alicia Sánchez Camacho, plantegés no assistir als actes institucionals de la Diada, Espadaler ha opinat que hauria d'anar com a representant del seu grup parlamentari, perquè "reforçaria a les institucions".
ELECCIONS EUROPEES
Respecte a una possible llista unitària pel dret a decidir a les eleccions europees que se celebraran en 2014, Espadaler ha dit que UDC està "molt còmoda" en la federació amb el PNB i CC, tot i que no descarta un tram compartit del programa amb altres grups polítics catalans sobre el dret a decidir.
"En aquesta qüestió ens podem posar d'acord. Això seria molt honest", ha declarat, tot i que ha assenyalat que seria difícil arribar a altres acords de tipus econòmic, per exemple, amb ICV, ja que tenen models molt diferents.