Actualitzat 05/03/2015 12:44

Una escola de Rubí incorpora el primer FabLab@School d'Europa

RUBÍ (BARCELONA), 5. (EUROPA PRESS)

El col·legi Liceu Politècnic de Rubí s'ha convertit en el primer centre educatiu d'Europa a incorporar el projecte FabLab@School al seu projecte educatiu, segons han explicat a Europa Press els responsables d'aquest centre.

   Es tracta d'un innovador taller digital de baix cost i interdisciplinari que té per objectiu fomentar la creativitat i la iniciativa dels alumnes i que està equipat amb una talladora làser, 'routers', escàners i fresadores 3D, i eines de programació.

   "Hem dissenyat un projecte per a tot el cicle d'ESO que hem anomenat 'Barcino' i que permet als alumnes conèixer la història de la ciutat de Barcelona, des de l'època romana fins a la Smart City actual passant per l'Edat Mitjana i el modernisme", ha explicat el director del FabLab del centre, Miquel Carreras.

   Carreras ha comentat que aquesta proposta incorpora moltes de les assignatures del projecte curricular com matemàtiques, tecnologia, història, art, música i anglès: "Ho hem adaptat tot de manera que, per exemple, els alumnes de primer d'ESO estudien les matemàtiques de l'època romana o la història d'aquella cultura", comenta.

   Segons Carreras els resultats són molt positius, ja que aquesta nova metodologia ha permès que estudiants que en sessions normals estaven "desconnectats" hagin recuperat l'interès i la iniciativa.

   Alhora explica que els escolars poden dissenyar i construir maquetes que representen l'antiga Barcelona, conèixer els moments clau que han marcat la seva essència o, per exemple, crear una lira romana.

   El responsable del projecte ha comentat que la idea d'implementar aquesta metodologia va sorgir després de veure l'interès que les extraescolars d'electrònica i robòtica generaven als alumnes del centre.

   "Jo mateix vaig assistir a una trobada de FabLabs que es va fer a Barcelona per commemorar el desè aniversari a escala mundial i allà em vaig informar sobre la seva aplicació a les escoles", comenta Carreras que assegura que tots els mestres de secundària es van implicar en el projecte i que després de sis mesos de treball el van presentar davant d'especialistes de la Universitat de Stanford.

ORIGEN DEL FABLAB

   El concepte de FabLab el va inventar el professor Neil Gershenfeld al Massachusets Institute of Tecnology (MIT) i actualment hi ha més de 150 FabLabs a tot el món, oberts als inventors locals, petites empreses i emprenedors seguint el model patentat per Silicon Valley.

   Després, el professor Paulo Blikstein de la Universidad de Stanford va impulsar un model educatiu encunyant el terme de FabLab@School, basat a aprofitar les potencialitats que ofereixen els FabLabs perquè els alumnes adquireixin l'aprenentatge previst pel contingut curricular del centre.

   D'aquesta manera es va crear una xarxa mundial formada per mitja dotzena d'escoles que estan concertades a través d'aquesta tipologia de laboratoris d'última generació que permeten als alumnes compartir idees i projectes constantment.

   La Universitat de Stanford valora el progrés acadèmic dels alumnes per poder mesurar la potència pedagògica del FabLab@School a cadascun dels sis col·legis als quals acompanya a tot el món.

   "Estem en contacte permanent amb ells perquè també volen portar a terme un seguiment de les dinàmiques que es generen i l'impacte que aquest sistema de treball té en els escolars", ha afirmat Carreras, que indica que el FabLab permet aprofitar millor el temps i incentivar la creativitat i el talent dels estudiants.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés