Actualitzat 14/06/2014 16:38

Entra en vigor la Llei de Consum, que regula la publicitat de la cigarreta electrònica i l''spam' telefònic

Es prohibeixen les trucades comercials a la nit i els caps de setmana

MADRID, 14 juny (EUROPA PRESS) -

Aquest dissabte ha entrat en vigor la Llei General per a la Defensa de Consumidors i Usuaris que regula a nivell europeu, entre d'altres, l'ús i publicitat de les cigarretes electròniques que contenen nicotina i altres productes similars, així com l''spam' telefònic o les reclamacions col·lectives.

Concretament, la norma, que va ser aprovada el passat 27 de març i transposa una directiva europea, modifica l'actual Llei Antitabac per detallar els llocs on es prohibirà l'ús de les cigarretes electròniques, així com la seva publicitat i definició.

Aquest precepte respon a l'acord adoptat entre el Ministeri de Sanitat i les comunitats el mes de desembre passat, pel qual les cigarretes electròniques no es podran usar en centres de les administracions públiques i entitats de dret públic; també estaran prohibides als centres, serveis i establiments sanitaris, així com als espais a l'aire lliure o coberts, compresos en els seus recintes.

I en el cas dels centres docents o formatius, es prohibiran als espais a l'aire lliure "excepte en els de centres universitaris i dels exclusivament dedicats a la formació d'adults, sempre que no siguin accessos immediats als edificis i voreres circumdants".

També estaran vetades aquestes cigarretes a l'aire lliure en parcs infantils o zones de joc per la infància, sempre que estiguin delimitats i continguin "equipament o condicionament destinats específicament per al joc i esplai de menors".

Pel que fa al transport, el seu ús estarà restringit en qualsevol mena de vehicles de transport públic urbà i interurbà, així com en transport marítim, ferroviari o aeri. En aquest últim cas, tot i això, la prohibició només afectarà a avions de companyies espanyoles o vols compartits amb companyies estrangeres.

TERMINI DE DEVOLUCIÓ DE 14 DIES

Una altra de les principals novetats de la llei és la introducció de noves garanties pel que fa a la possibilitat de renunciar o desistir del contracte.

Alhora, s'amplia el termini en el qual es pot exercir en passar dels 7 dies hàbils actuals a 14 dies naturals. En el cas que no s'hagués informat al consumidor que pot exercir aquest dret, el termini queda automàticament ampliat a 12 mesos. La nova norma, a més, incorpora un formulari de desistiment comú a Europa, que facilita l'exercici d'aquest dret i que s'haurà de facilitar juntament amb la informació prèvia al contracte.

També s'amplia la informació precontractual facilitada als consumidors i usuaris, en general i, en particular, quan formalitzin contractes a distància, a més de tenir mesures per evitar les anomenades "càrregues encobertes", és a dir, l'usuari sempre haurà d'acceptar el preu final abans que conclogui la transacció.

ADOPTARAN UN CODI D'AUTOREGULACIÓ PUBLICITÀRIA

D'altra banda, s'estableix el règim de publicitat aplicable a aquests dispositius de manera que la seva promoció haurà de fer-se exclusivament en aquells suports i franges horàries en els quals no estigui prohibida segons la Llei del Tabac. Així, es prohibirà la seva publicitat en l'emissió de programes dirigits a menors de 18 anys i durant 15 minuts abans o després de la seva transmissió.

A més, en mitjans audiovisuals no es podrà veure la seva publicitat en la franja horària compresa entre les 16.00 i les 20.00 hores. En cap cas s'atribuirà als dispositius susceptibles d'alliberament de nicotina una eficàcia o indicacions terapèutiques que no hagin estat específicament reconegudes per un organisme públic competent; i en la seva publicitat no podran aparèixer menors de 18 anys.

'SPAM' TELEFÒNIC

La nova Llei de Consum prohibirà les trucades d''spam' des de les 21.00 hores de la nit fins a les 9.00 hores del matí entre setmana, així com els caps de setmana i dies festius.

A més, la utilització per part de l'empresari de tècniques de comunicació que consisteixin en un sistema automatitzat de trucades sense intervenció humana o telefax necessitarà el consentiment exprés previ del consumidor. Alhora, aquest tindrà dret a no rebre sense el seu consentiment trucades amb fins de comunicació comercial que s'efectuïn mitjançant sistemes diferents dels referits (com SMS, per exemple).

En aquells casos que una oferta comercial no desitjada es realitzi per telèfon, les trucades hauran de dur-se a terme des d'un número identificable. Quan l'usuari rebi la primera oferta comercial de l'emissor, haurà de ser informat tant del seu dret a no rebre noves ofertes, com a obtenir un número de referència de l'esmentada oposició.

Alhora, amb l'entrada en vigor d'aquesta llei, les factures s'emetran només en paper, a menys que el consumidor doni el seu consentiment perquè siguin electròniques. Al seu torn, s'estableix que els contractes s'hauran d'emetre amb lletra més gran en el cas que l'usuari així ho sol·liciti, i la lletra menuda ha de ser superior al mil·límetre i mig.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés