Actualitzat 23/10/2018 20:14

Ensenyament actualitza el seu model lingüístic i fomenta un aprenentatge flexible de llengües

Seu de la Conselleria d'Ensenyament
EUROPA PRESS - Archivo

BARCELONA, 23 oct. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat ha actualitzat el model lingüístic del sistema educatiu a Catalunya per adaptar-lo i ser sensible a la diversitat lingüística i cultural, i ha advocat per un aprenentatge flexible i integral de les llengües.

El document, presentat aquest dimarts al Petit Palau de Barcelona, vol actualitzar el model lingüístic per fer front als "canvis sociolingüístics i a una exigència major d'anglès", ha explicat a Europa Press el director general d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat de la Generalitat, Josep Vallcorba.

Ha assegurat que a Catalunya hi ha un "patrimoni lingüístic" amb el català com a llengua vehicular a l'escola, amb la flexibilitat necessària per ajustar-se a les realitats lingüístiques i tenir una visió intercultural amb les més d'un centenar de llengües que es parlen a les aules.

De fet, el document contempla aquesta flexibilitat de l'aprenentatge de llengües també en el cas que el castellà no aconseguís el mateix nivell al final d'etapa que el català, el centre haurà de decidir en el seu projecte lingüístic "incorporar blocs de contingut curriculars en castellà i planificar activitats que potenciïn l'expressió oral dels alumnes".

El document, amb el qual han volgut "donar major seguretat" als centres amb una recopilació d'evidència científica del model, advoca per la introducció de les llengües en cada etapa educativa, i així a Infantil considera prioritari construir els repertoris lingüístics i culturals de l'alumnat, i si s'introdueix una llengua estrangera fer-ho a través del joc.

A Primària, recomana establir vincles entre el català, el castellà i la primera llengua estrangera, per la qual es recomana adoptar un enfocament comunicatiu, i a l'ESO, veu necessari consolidar i aprofundir en l'aprenentatge de les llengües --tant català com a castellà i llengua estrangera--.

"Les llengües no s'aprenen fent llengua, sinó utilitzant-les. Pel mateix preu, llengua i continguts, junts", ha dit Vallcorba, per la qual cosa ha advocat per flexibilitat en l'ús de llengües en assignatures no lingüístiques, i que en el cas de l'anglès haurà d'anar acompanyat de formació docent.

Ha remarcat que la competència lingüística inclou també la competència oral, que ha definit com un dels reptes, i ha advocat per aprofitar els avantatges que proporcionen les noves tecnologies per a l'aprenentatge de llengües.

DOMINI LLENGÜES ESTRANGERES

Respecte a les llengües estrangeres, Vallcorba ha dit que la voluntat del Govern és anar cap a que els alumnes aconsegueixin un nivell B1 de la llengua estrangera --majoritàriament anglès-- en finalitzar l'ESO i que en acabar el Batxillerat sigui B2.

No obstant això, ha recordat que l'avaluació del marc comú de referència per a les llengües del Consell d'Europa és diferent a la de quart d'ESO, amb altres condicionants: "Ha de servir de pauta", ha dit.

Ha explicat que els resultats de la prova externa Aptis del British Council realitzada per més d'un miler d'alumnes catalans de quart d'ESO va tenir uns bons resultats --dos de cada tres tenien un nivell B1 o superior--, però que s'ha de ser "exigent".

La Generalitat ha defensat la figura de les aules d'acollida per a estudiants immigrants com un element important, i ha advocat per potenciar les estratègies d'acompanyament dels alumnes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés