Actualitzat 08/08/2013 14:17

Els pacients amb demència espanyols, els que més hores passen amb els seus familiars a Europa

Demencia, dependencia, vejez
UEX

BARCELONA 8 ago. (EUROPA PRESS) -

Els pacients amb demència espanyols són els que més atencions reben dels seus familiars, segons es desprèn dels primers resultats del projecte RightTimePlaceCare (RTPC), finançat per la Unió Europea (UE) que apunten que només un 4% d'aquests malalts viuen sols, segons ha informat aquest dijous l'Hospital Clínic de Barcelona.

L'objectiu del treball, en què han participat vuit països i que es presentarà el setembre, és identificar les millors pràctiques per a persones amb demència i els seus cuidadors familiars en l'atenció durant el procés de transició, des de l'atenció domiciliària professional fins a una residència.

Tot i que en la majoria de països aquests pacients viuen en el seu domicili amb un cuidador familiar, a Espanya destaca que només un 4% viuen sols i més del 70% habita en el nucli familiar.

En canvi, als països escandinaus la xifra de persones que viuen en família és molt inferior, ja que a Finlàndia un 43% dels pacients viuen sols en els seus domicilis.

L'estudi s'ha realitzat amb una mostra de 2.014 persones amb demència d'Alemanya, França, Estònia, Espanya, Holanda, Gran Bretanya, Finlàndia i Suècia, liderat per la infermera Gabriele Meyer de la Universidad de Witten (Alemanya) i a Espanya, per la directora infermera de l'Hospital Clínic de Barcelona, Adelaida Zabalegui, i el seu equip.

Els pacients que han participat a l'estudi, iniciat el 2010, tenen una mitjana d'edat de 83 anys, dels quals el 67% són dones, mentre que l'edat mitjana del cuidador familiar és de 62 anys.

La meitat de la població de l'estudi manifesta tenir un nivell d'ingressos econòmics inferior al qual correspondria a la mitjana del seu país, tot i que hi ha diferències significatives entre països.

A Estònia, un 80% de la població explica rebre ingressos econòmics inferiors a la mesurava del seu país, mentre que a Finlàndia i Alemanya, la gran majoria --el 75%-- superen la mitjana.

Zabalegui ha explicat que en general, a l'àmbit europeu, els cuidadors familiars de l'estudi han manifestat que la qualitat de vida de les persones amb demència que viuen en una residència és més elevada que a casa.

Tot i això, a Espanya els cuidadors familiars valoren que els pacients amb demència que viuen en els seus domicilis tenen més la qualitat de vida que els pacients que habiten a geriàtrics.

Contingut patrocinat