Actualitzat 18/05/2015 14:56

Els neandertals van ser atacats pels grans carnívors, segons un estudi

Neandertal
Foto: HAIRYMUSEUMMATT/FLICKR

BARCELONA, 18 Maig (EUROPA PRESS) -


segons ho ha determinat una investigació forense de l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (Iphes), en què han participat Edgard Camarós --signant principal-- Carlos Lorenzo i Florent Rivals d'aquest centre.

   L'article, publicat a la revista 'Archaeological and Anthropological Sciences', posa de manifest la importància que la depredació ha tingut en l'evolució humana, i la forta pressió entre aquesta espècie i els grans carnívors, segons ha informat l'Iphes en un comunicat.

   Els autors han arribat a aquesta conclusió a partir d'un estudi metodològic de 140 casos recollits en informes forenses de tot el món, i els individus presentaven traumatologies causades en els nostres dies per carnívors, com lleons, tigres, óssos i lleopards, entre d'altres comparant les patologies dels homínids actuals registrades en els informes forenses amb les observades en fòssils de neandertals: "Les patologies actuals són molt iguals a les detectades en els homínids del Pleistocè".

   Segons l'estudi, s'adequaven al mateix patró i, per tant, els investigadors interpreten que els neandertals eren també atacats per grans carnívors; un exemple concret és el del crani infantil descobert a Cova Negra (València), que conté marques d'un carnívor de gran mida sense identificar.

   "Això posa de manifest la importància que la depredació té en l'evolució humana, així com la forta pressió que existia entre aquesta espècie i els grans carnívors de la Prehistòria", ha manifestat Edgard Camarós.

   Tot i això, el treball va més enllà, perquè a partir d'ara la medicina forense podrà beneficiar-se del coneixement sobre els neandertals, ja que podrà identificar a quin animal pertanyen els senyals d'atac observades en els cadàvers actuals: "I d'alguna cosa així no es disposava res fins ara", assegura Egdard Camarós, que ha remarcat que l'ús de la medicina forense per explicar el passat aporta molta informació i obre un camí cap a nous enfocaments en els quals no existeixen fronteres entre ciències.

   A més de l'IPHES, en la investigació també han participat membres de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i de la Universitat de València.

Contingut patrocinat