Actualitzat 25/08/2014 13:03

Els Neandertals menjaven coloms abans que l'home modern

Trabajos de investigación en las cuevas de Gibraltar, Gorham.
Foto: EUROPA PRESS/UHU

HUELVA, 25 Ago. (EUROPA PRESS)

Els Neandertals incloïen en la seva dieta habitual el consum de coloms, pràctica que fins ara es considerava exclusiva de la conducta de l'humà modern, segons les troballes del grup de professors de la Universitat de Huelva (UHU) que investiguen les grans coves de Gibraltar, com Gorham's i Vanguard.

   Aquestes coves conserven un potent gruix de sediments, fet que permet desentranyar els hàbits i costums dels neandertals des d'un mínim de 100.000 anys abans de la seva extinció, fa uns 30.000. Es tracta d'un registre "únic" que explica com es refugiaven i usaven aquestes coves, com recol·lectaven i consumien marisc, foques i altres mamífers marins, o com caçaven grans aus i les utilitzaven per al seu possible simbolisme.

   En aquesta ocasió, els investigadors han trobat proves del consum habitual de coloms, quan, fins ara, l'explotació sistemàtica d'aus estava considerada una pràctica exclusiva de la conducta humana moderna i suposaven que els ocells estaven fora de l'abast de les habilitats del poble Neandertal.

   "Trobar una explotació intensa, regular i sistemàtica d'aquest tipus d'aus és molt important, ja que els acosta encara més als nostres propis avantpassats", ha declarat Clive Finlayson, director del Museu de Gibraltar i coautor de l'estudi que publica la revista 'Nature Scientific Reports'.

   L'estudi demostra que a la zona mediterrània, on existeix una gran diversitat de recursos, els Neandertals tenien una dieta regular variada i no exclusiva de mamífers terrestres, com s'ha suggerit durant molt temps. A partir d'aquests resultats, els autors proposen que els Neandertals podrien haver tingut algunes habilitats similars als humans moderns pel que fa a l'obtenció d'aliments.

   Totes aquestes investigacions estan dirigides pel Gibraltar Museum, en col·laboració amb altres centres i equips de recerca, entre els quals hi ha el que dirigeix el professor Joaquín Rodríguez Vidal, del departament de Geodinàmica i Paleontologia de la Universitat de Huelva.