Publicat 24/6/2019 12:41:15 +02:00CET

Els nascuts al desembre tenen un 33% més trastorns de l'aprenentatge que els de gener

                               Aula D'Un Col·legi D'Infantil I Primària
EUROPA PRESS - Archivo

Aquest diagnòstic puja un 66% i experts veuen més preocupats als pares

BARCELONA, 24 juny (EUROPA PRESS) -

Els nens nascuts al desembre tenen un 33,7% més de diagnòstics de trastorn de l'aprenentatge que els nascuts al gener, segons dades del sistema públic català el 2016 reflectits en un informe de l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (Aquas), recollit per Europa Press.

Els trastorns de l'aprenentatge --dificultats que pot tenir un nen amb intel·ligència normal però al que per exemple li costa desenvolupar el llenguatge, com la dislèxia-- van créixer un 66,6% de 2012 a 2016 a Catalunya, passant de 7.629 casos a l'any a 13.176.

En una entrevista d'Europa Press, la coautora de l'informe Cristina Colls ha constatat la troballa de molts "diagnòstics inespecífics" sobre aquests problemes, a causa que els trastorns de l'aprenentatge tenen una lògica més educativa que sanitària --tenir dislèxia no és estar malalt-- i en moltes ocasions els metges no els especifiquen.

"El mes pot actuar com un factor confusor a l'hora de diagnosticar" un nen que fracassa a l'escola, i al que potser se li associa un trastorn quan en realitat la dificultat radica que és més petit i immadur que els seus companys, per la qual cosa li costa més.

MÉS PROBLEMES EN NENS

L'informe també veu que les dificultats en l'aprenentatge es redueixen a la meitat en nenes respecte als nens, de la mateixa manera en la qual també veuen menys casos en els nens d'origen estranger, la qual cosa Colls vincula a una possible menor exigència dels pares internacionals, que poden atribuir dificultats al període d'adaptació.

"El problema és que aquestes situacions tenen un cert efecte a llarg termini perquè es genera un estigma, ja que en començar l'escola et fas una idea de les teves capacitats i els teus professors també", en el que ha coincidit el pedagog Xavier Ureta, que ha assenyalat que la impotència que sent el nen en veure que els altres avancen amb més facilitat pot generar més fracàs.

En declaracions a Europa Press, Ureta ha dit que aquests diagnòstics parteixen d'uns pares o tutors que han portat el nen al metge davant una preocupació, per la qual cosa reflecteix que "hi ha hagut un augment de peticions de visita o intervenció", i ha afegit que per exemple a Dinamarca els pares poden triar quan escolaritzar, la qual cosa es tradueix en una menor medicalització infantil.

DESORDRES DE LA PARLA

Segons l'informe, els diagnòstics més freqüents en aquest àmbit el 2016 van ser els desordres de la parla i el llenguatge en general (3.430 casos) i "altres dificultats" (2.573), mentre que de diagnòstics específics, com la dislèxia i la discalcúlia, només va haver-hi 634 i 69 casos registrats per metges, respectivament.

La diferència per mes de naixement s'incrementa en els diagnòstics "inespecífics", i les 'altres dificultats de l'aprenentatge' en la història clínica augmenten un 61,7% en els nascuts al desembre respecte als de gener, mentre que els retards en el desenvolupament no especificats es disparen en un 75,1%.

En canvi, en els diagnòstics específics "no s'observa patró estacional o és molt menor", com detalla l'informe monogràfic, que també revela que les dificultats desapareixen a partir dels 10 i 15 anys.

Ureta, que és coordinador del Grup d'Investigació de Pedagogia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, ha opinat que el problema per a aquests nens és el d'una escola graduada --en cursos i anys-- i podria millorar-se amb un sistema més obert i amb metodologies basades en projectes i solució de problemes, i ha vist necessària més renovació pedagògica a nivell individual.

EL DOBLE AMB TEA

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, va demanar a l'agència elaborar aquest informe arran d'una anàlisi de 2017 en el qual es reflectia una vinculació entre el mes de naixement i el diagnòstic i tractament per trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH), i l'Aquas va decidir ampliar-lo incloent també els trastorns de l'espectre autista (TEA), independentment dels d'aprenentatge.

Entre 2012 i 2016, es van duplicar els menors d'entre 6 i 17 anys amb diagnòstic de TEA registrat en el sistema sanitari públic, passant de 3.928 casos anuals (4,3 per 1.000 menors) a 8.316 (8,8 per 1.000), i han detectat una "relació lleu" entre el diagnòstic i el mes de naixement.

En els TEA el fet de ser nena redueix un 80% el risc de ser diagnosticat, però l'informe ha detectat que, en relació a l'edat, el risc disminueix a partir dels 15 anys, "fet paradoxal, ja que els TEA es consideren trastorns crònics", diu l'informe.