Els magatzems del TNC acolliran el "oratori profà" de 'Stabat Mater' d'Antonio Tarantino

El TNC estrena una versió del Stabat Mater d'Antonio Tarantino en els magatzems del teatre
EUROPA PRESS
Publicat 16/4/2019 17:51:29CET

BARCELONA, 16 Abr. (EUROPA PRESS) -

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) estrenarà una versió de 'Stabat Mater', la primera obra del dramaturg italià Antonio Tarantino feta el 1992 i que escenifica un "oratori profà contemporani", sota la direcció artística de Magda Puyo i amb l'actriu Montse Esteve com a protagonista.

Ho ha explicat en roda de premsa aquest dimarts Puyo, en companyia d'Esteve i el traductor de l'obra, Albert Arribas; el compositor Lucas Ariel; la coreògrafa Encarni Sànchez, i el director del TNC, Xavier Albertí, que han dit que podrà veure's del 24 d'abril al 12 de maig.

Plena de símbols i referències al cristianisme, l'obra és la primera part dels 'Quatre actes profans' de Tarantino i relata les desgràcies de la prostituta Maria Croce.

Esteve encarna a Croce, que es lamenta per la desaparició del seu fill, detingut per la policia i acusat de terrorisme, al llarg de quatre actes durant els quals la mare vol passar un dol sense el cos del fill perdut, ha explicat Puyo.

UN ESPAI ESCÈNIC DE DEIXALLES

L'espai escènic escollit per a la representació és el magatzem del propi TNC, amb la voluntat d'establir un paral·lelisme amb la protagonista de l'obra, perquè es tracta d'un lloc "en què s'acumulen deixalles de grans obres, com Maria", han indicat els creadors.

La idea d'escriure 'Stabat Mater' va néixer en Tarantino arran de les seves visites al Gran Balon, el mercat d'antiguitats de Torí en què el dramaturg va quedar "fascinat per la misèria i l'amuntegament de residus", i on es va percatar que la vitalitat i necessitat de supervivència de la gent davant de les desgràcies era la veritable essència de la vida, ha dit la directora.

Esteve i Ariel han explicat que es tracta d'una funció íntima", pensada per ser representada front una quarentena de persones i en la qual el so de l'espectacle reprodueix els sorolls naturals de l'espai, amb la voluntat de respectar la riquesa tímbrica del magatzem perquè es produeixi una sintonia amb l'emoció interna de la protagonista.

Així mateix, el compositor ha explicat que l'obra és "un viatge de connexió" de la prostituta amb la seva pròpia essència i que el so va guanyant velocitat i violència a mesura que aquesta va connectant amb si mateixa.

LA PARAULA COM A ACCIÓ

Puyo i Arribas han indicat que en l'obra de Tarantino l'acció es produeix a través de la paraula, que és un "instrument terapèutic d'identitat, autoconciència i reconeixement" a través de com l'individu es pot reconèixer com un ésser viu i que està impregnada d'emoció vital.

'Stabat Mater' és una obra política amb un llenguatge subversiu que es tradueix en una xerrameca plena de "vocables bruts" que la protagonista fa servir com a vehicle per entendre els conflictes que la "empresonen i marginen" de la societat.

Esteve ha assenyalat que Maria Croce és la representació d'aquells personatges innocents que la ciutadania " empra com a bocs expiatoris" dels prejudicis més inhumans que implica la societat del món contemporani, com el racisme, el masclisme i l'homofòbia.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.