Publicat 14/11/2015 11:59

Els embussos a Barcelona es disparen un 75% en dos anys per la recuperació

Les solucions: diversificar maneres de transport sense ampliar les carreteres

BARCELONA, 14 nov. (EUROPA PRESS) -

Els embussos en els accessos a Barcelona en els dies laborables s'han disparat un 75% entre 2013 i 2015 gràcies al començament de la recuperació de l'activitat econòmica i de la mobilitat a les carreteres, que ha suposat un augment del 3,3% en aquests dos anys.

Segons les dades facilitades a Europa Press pel Servei Català de Trànsit (SCT), la mobilitat de gener a setembre en dia laborable ha passat dels 848.524 vehicles --d'entrada i sortida de la capital catalana-- el 2013, quan va tocar fons, als 876.732 aquest 2015.

Malgrat la recuperació de la mobilitat, encara no s'han superat les xifres del 2010, quan se situava en els 910.591 vehicles diaris entrant i sortint de la ciutat en dies laborables.

Aquest important augment de les retencions està molt relacionat amb un començament d'una recuperació econòmica i amb l'augment de la mobilitat, i s'ha de canalitzar pel total de 58 carrils que sumen les carreteres catalanes d'accés a la capital: les C-31 sud i nord, la C-32, la B-23, l'A-2, la C-16, la C-58, la C-33, la C-17 i la B-20.

Per franges horàries, el pic es produeix cada dia entre les 7.00 i les 9.00 hores, quan entren a Barcelona uns 80.000 vehicles, i en menys grau, entre les 17.00 i les 19.00 hores, amb 64.000 de sortida, i la via on hi ha més complicacions és la carretera C-58.

El sotsdirector del Servei Català de Trànsit (SCT), Xavier Almirall, ha resumit que l'increment del nombre de vehicles que accedeixen a la ciutat de Barcelona "ha estat d'un 3,3% però això ha suposat un 75% d'increment de les afectacions per excés de mobilitat i incidents".

Per a aquest expert en trànsit, la principal solució és trobar maneres de transport que permetin que l'accés a la ciutat es pugui fer "sense concentració en el transport de vehicle privat, que té la capacitat que té i que si creix, com està passant, genera el perjudici de la congestió".

TREN I BUS

Així, segons Almirall, l'alternativa principal seria la ferroviària, combinada amb aparcaments al voltant d'estacions de tren --els coneguts 'park & ride'--, que permet combinar el vehicle privat i el ferrocarril, i una altra seria l'autobús, combinat amb carrils bus com el que es projecta a la Diagonal i el bus-VAO de la C-58.

Per al sotsdirector del SCT, els embussos són "un problema general que passa a totes les grans ciutats i la solució no és crear un increment d'oferta de carrils de trànsit, que no acabarien mai de créixer i no resoldrien el problema a mitjà termini".

Respecte a l'estudi que situa Barcelona per sobre de Madrid en retencions, Almirall puntualitza que les comparacions s'han de fer en el conjunt de la mobilitat privada i pública, comptabilitzant tota l'oferta que tenen els ciutadans d'entrada i sortida de la ciutat.

"S'hauria de veure si la comparació es fa de manera equitativa. No es poden comparar les dues ciutats perquè cadascuna té la seva pròpia xarxa ferroviària i de transport públic", ha puntualitzat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés