Publicat 19/6/2019 20:09:28 +02:00CET

Els docents espanyols veuen més important millorar l'ensenyament de l'alumnat que augmentar els salaris segons un estudi

La Junta modificarà el currículum de Primària, Secundària i Batxillerat per reduir el fracàs escolar
JUNTA DE ANDALUCÍA

La formació pedagògica i les pràctiques a l'aula són les assignatures pendents dels docents espanyols, segons l'OCDE

MADRID, 19 juny (EUROPA PRESS) -

Els docents d'Espanya consideren més prioritari reduir el nombre d'alumnes de les seves classes, oferir formació contínua d'alta qualitat o donar suport als estudiants amb necessitats educatives especials que augmentar els seus salaris, segons l'Estudi Internacional de l'Ensenyament i l'Aprenentatge (TALIS) de l'OCDE, que ha estat presentat nivell internacional aquest dimecres.

L'estudi, que ha estat confeccionat amb enquestes a uns 260.000 docents i directors de centres d'educació secundària de 48 països de l'OCDE, ha comptat amb la participació de 7.407 professors i 396 directors espanyols.

Entre els assumptes que aborda l'estudi estan la formació dels docents, les seves pràctiques professionals, el clima escolar o les seves relacions amb la comunitat educativa.

En el conjunt dels països que analitza l'informe de l'OCDE, la prioritat principal dels docents és reduir la grandària de les classes, cosa que qualifiquen de gran importància el 65% dels professors consultats quan se'ls pregunta a què dedicarien els recursos econòmics si poguessin incrementar el pressupost educatiu. Gairebé el mateix percentatge, el 64%, consideren prioritari millorar el salari dels docents.

No obstant això, a Espanya són molts més els professors que consideren fonamental reduir el nombre d'alumnes per aula, en concret el 85%, mentre que menys de la meitat assenyala com prioritari augmentar els seus sous.

Abans que millorar les seves condicions salarials, els docents espanyols consideren més important oferir formació contínua d'alta qualitat als seus estudiants (el 65% dels enquestats) i donar suport als joves amb necessitats educatives específiques (el 63%).

Les conclusions de l'Estudi Internacional de l'Ensenyament i l'Aprenentatge de l'OCDE dibuixa el perfil del docent espanyol, que té una mitjana de 46 anys, és majoritàriament dona, es porta bé amb els estudiants (ho assegura el 96% dels enquestats) i té vocació per l'ensenyament: pel 62%, la docència va ser la seva primera elecció professional, i el 89% la va triar per "influir en el desenvolupament infantil o contribuir en la societat".

"Això dona una idea que al professorat espanyol no se li pot atribuir que sigui dins la professió per comoditat personal. Demostra que està motivat i compromès amb la millora i el desenvolupament dels seus estudiants, encara que de vegades se'ls atribueix altres motivacions i comportaments que les dades no avalen", ha reivindicat el secretari d'Estat d'Educació en funcions, Alejandro Tiana, en la presentació de l'informe TALIS aquest dijous a la seu del Ministeri a Madrid.

Per a Tiana, que ha estat acompanyat en la presentació per la responsable del programa d'Educació i Competències de l'OCDE, l'espanyola Marta Encinas, les conclusions de l'informe, que s'elabora cada cinc anys, ofereix una "radiografia" de la situació del professorat a Espanya que revela "avanços positius" i uns altres "a millorar" com la formació inicial dels professors, el poc personal de suport o el desenvolupament de la professió docent.