Veuen l'atenció a l'alumne amb necessitats l'àmbit més afectat per les retallades
BARCELONA, 1 març (EUROPA PRESS) -
Els docents catalans han puntuat amb un 6,2 l'educació a Catalunya, malgrat les retallades dels darrers anys, i un 63,9% vol més innovació a les aules que la que tenen en l'actualitat, segons la primera edició de l'Edubaròmetre sobre la confiança dels docents en el sistema impulsat per la Fundació Jaume Bofill amb una mostra de més de 3.000 professors de totes les etapes educatives obligatòries realitzada entre maig i juliol del 2017.
En roda de premsa, el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, i la directora d'Investigació, Mònica Nadal, han explicat que els docents valoren més positivament el centre educatiu en el qual treballen, amb un 6,7, que el sistema educatiu, que rep un 5,8, uns nivells "força bons" tenint en compte que gran part dels ajustos han recaigut en els docents.
Nadal ha destacat que un 33,5% dels docents enquestats creu que el sistema ha millorat en els tres últims anys, malgrat les restriccions pressupostàries, un 36% considera que està igual i un 30,5% veu que ha empitjorat, subratllant que casa amb la reducció de l'abandonament escolar, l'augment de graduats i els millors resultats en competències.
Més de la meitat dels docents han considerat que l'atenció als alumnes amb necessitats educatives especials és l'àmbit que han vist més afectat per les retallades, seguit de la implementació d'iniciatives de millora pedagògica (41,1%) i la qualitat de l'ensenyament (37,2%); només un 10,1% creu que les retallades no han afectat al seu centre.
Mònica Nadal ha subratllat que els professors catalans es mostren optimistes de cara al futur, ja que el 55% creu que, d'aquí a tres anys, el sistema estarà millor o molt millor; un 30,9% considera que estarà com ara, i un 13,7% veu que estarà pitjor o molt pitjor.
L'estudi assenyala que els educadors creuen que l'educació és més que la transmissió de coneixements, i consideren que saber conviure i tenir valors i els hàbits de treball i esforç són les competències més valorades perquè "els vagi bé en la vida".
INNOVACIÓ
Respecte a la innovació a l'educació, el baròmetre reflecteix que el 43% dels centres estan immersos en processos de canvi i innovació, un 36% volen generalitzar una dinàmica de canvi i un 3% dels enquestats diu que el seu centre té altres prioritats, sense plantejar-se la innovació.
Els docents valoren amb un 6,2 el nivell d'innovació als seus centres, sent els més innovadors els d'Infantil de segon cicle, amb un 6,8, i els que menys els que imparteixen ESO, amb un 5,8, reflectint l'estudi que a mesura que es puja en el nivell educatiu, menor és la dinàmica de canvi i innovació.
Nadal ha ressaltat que "el gruix" de docents vol avançar en la innovació dels centres, ja que un 63,9% vol que els seus centres desenvolupin més, per un 17,8% que es conformen amb el nivell actual i un 18,3% que vol menys innovació.
Un 30% dels docents enquestats es mostren entusiastes amb la innovació, en considerar que és un dels reptes principals; un 31% advoca pel pragmatisme, combinant-la amb les metodologies tradicionals; un 26% no es posiciona; un 10% creu que es podrà innovar quan hi hagi condicions i recursos, i un 0,8% creu que l'escola no ha de canviar tant: "Volíem saber si tenen intenció d'innovar, no quin tipus d'innovació", ha precisat Nadal.
IMPLICAR L'ALUMNAT
Els docents consideren que la incorporació de mètodes que impliquin l'alumnat (51,1%) poden millorar els processos d'ensenyament, així com un treball més col·laboratiu entre el professorat (45%), però només el 13,2% creu que s'ha de reforçar la disciplina, i veuen la falta de temps, de recursos i la falta de cultura col·laborativa els obstacles.
La meitat dels professors enquestats diu sentir-se molt o completament preparat per a l'atenció a la diversitat, uns percentatges que s'eleven fins al 70 o 80% si són preguntats pel contingut de la matèries, la didàctica o les activitats d'aprenentatge a l'aula, i ha considerat que la seva pròpia pràctica docent és el que més li ha servit en la seva carrera professional.
El president de l'European Forum on Educational Administration, Xavier Chavarría, ha considerat que els docents assenyalin que l'atenció als alumnes més necessitats sigui l'àmbit més perjudicat és un "toc d'alerta" als gestors.