Publicat 09/05/2024 20:20

Els centres sanitaris catalans hauran d'atendre "en la llengua oficial que triï" l'usuari

Archivo - Arxivo - Conselleria De Salut De La Generalitat
EUROPA PRESS - Archivo

Hauran de dotar-se d'un pla de gestió lingüística

BARCELONA, 9 maig (EUROPA PRESS) -

La Conselleria de Salut de la Generalitat, a través del Servei Català de la Salut (CatSalut), ha aprovat aquest dijous una instrucció que recull que els ciutadans tenen dret a ser atesos "en la llengua oficial que triïn".

Ho ha fet amb l'objectiu de "preservar els drets lingüístics" dels pacients i usuaris en el sistema públic de salut i que contempla que cada centre s'haurà de dotar d'un pla de gestió lingüística, ha informat en un comunicat.

La instrucció recull que els ciutadans tenen dret a ser atesos en la llengua oficial que triïn, i les entitats proveïdores de serveis sanitaris del Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (Siscat), juntament amb els seus professionals, han de garantir sempre l'ús lingüístic que salvaguardi millor la seva salut.

També assenyala que correspon a l'administració facilitar "els mitjans i les condicions adequades perquè es pugui capacitar al personal que temporalment no disposi dels coneixements lingüístics necessaris" per atendre els usuaris en la llengua oficial que triïn.

La instrucció, que entrarà en vigor el 3 de juny, indica que les entitats proveïdores, i en últim terme la Conselleria de Salut, hauran de fer un seguiment de la instrucció i anualment avaluar el seu compliment.

En aquest sentit, cada centre s'haurà de dotar d'un pla de gestió lingüística, que tindrà el suport i la coordinació del departament, i que recollirà les actuacions necessàries per complir la instrucció.

Aquest pla contemplarà un diagnòstic de la situació lingüística del centre, els objectius a aconseguir, i també la formació lingüística necessària per al personal del centre i mesures per fomentar l'ús del català.

12 PROFESSIONALS CONTRACTATS

També recollirà mesures de seguiment del pla, així com un sistema de gestió de queixes en matèria lingüística i de les accions correctores adoptades.

La Conselleria de Salut contractarà a 12 professionals per acompanyar als centres a desplegar i complir la instrucció.