Publicat 09/05/2024 20:20

Els centres sanitaris catalans hauran d'atendre "en la llengua oficial que tri" l'usuari

Archivo - Arxivo - Conselleria De Salut De La Generalitat
EUROPA PRESS - Archivo

Hauran de dotar-se d'un pla de gestió lingüística

BARCELONA, 9 maig (EUROPA PRESS) -

La Conselleria de Salut de la Generalitat, a través del Servei Catal de la Salut (CatSalut), ha aprovat aquest dijous una instrucció que recull que els ciutadans tenen dret a ser atesos "en la llengua oficial que trin".

Ho ha fet amb l'objectiu de "preservar els drets lingüístics" dels pacients i usuaris en el sistema públic de salut i que contempla que cada centre s'haur de dotar d'un pla de gestió lingüística, ha informat en un comunicat.

La instrucció recull que els ciutadans tenen dret a ser atesos en la llengua oficial que trin, i les entitats provedores de serveis sanitaris del Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (Siscat), juntament amb els seus professionals, han de garantir sempre l'ús lingüístic que salvaguardi millor la seva salut.

També assenyala que correspon a l'administració facilitar "els mitjans i les condicions adequades perqu es pugui capacitar al personal que temporalment no disposi dels coneixements lingüístics necessaris" per atendre els usuaris en la llengua oficial que trin.

La instrucció, que entrar en vigor el 3 de juny, indica que les entitats provedores, i en últim terme la Conselleria de Salut, hauran de fer un seguiment de la instrucció i anualment avaluar el seu compliment.

En aquest sentit, cada centre s'haur de dotar d'un pla de gestió lingüística, que tindr el suport i la coordinació del departament, i que recollir les actuacions necessries per complir la instrucció.

Aquest pla contemplar un diagnstic de la situació lingüística del centre, els objectius a aconseguir, i també la formació lingüística necessria per al personal del centre i mesures per fomentar l'ús del catal.

12 PROFESSIONALS CONTRACTATS

També recollir mesures de seguiment del pla, així com un sistema de gestió de queixes en matria lingüística i de les accions correctores adoptades.

La Conselleria de Salut contractar a 12 professionals per acompanyar als centres a desplegar i complir la instrucció.