Publicat 31/10/2020 11:42

Els cementiris espanyols tindran control d'aforament el dia de Tots Sants i aconsellen visites breus per la pandmia

Nínxols del Cementiri de Montjuc, a Barcelona, Catalunya (Espanya), a 27 d'octubre de 2020
David Zorrakino - Europa Press

L'Església demana viure aquests dies de record als familiars morts amb "prudncia"

MADRID, 31 oct. (EUROPA PRESS) -

Els cementiris d'Espanya tindran controls d'aforament el dia de Tots Sants per evitar aglomeracions enmig de la segona onada de la pandmia i en alguns se'n limitar el temps d'estada. Alguns bisbats han fet una crida a viure aquest moment de record als familiars morts amb la "prudncia" que marquen les restriccions sanitries.

A més, el Grup Funespaña ha demanat a les famílies que tinguin previst visitar els seus morts amb motiu de la propera festivitat dels dies 1 i 2 de novembre que ho facin els dies anteriors per evitar aglomeracions. També recorda que és obligatori l'ús de la mascareta, mantenir la distncia de seguretat de 2 metres entre persones i aplicar-se gels desinfectants de mans.

A Madrid, els cementiris depenents de l'Arxidicesi (San Lorenzo, San Sebastián Mártir, San Isidro i San Justo) han adaptat els seus horaris per facilitar la visita dels fidels. Així mateix, el diumenge 1 de novembre, el cardenal arquebisbe Carlos Osoro presidir a la capella del cementiri de l'Almudena a les 12.00 hores una missa funeral per tots els difunts, que s'emetr en directe per Telemadrid.

A Alcalá de Henares, les disposicions que ha donat el Bisbat contemplen que se celebrin misses el dia 1 pels difunts als cementiris municipals i als eclesistics, respectant sempre les mesures sanitries; i a Getafe, les recomanacions del bisbe són: mascareta, distncia social i aforaments reduts.

A Ávila no hi haur celebracions comunitries als cementiris ni el dia de Tots Sants ni el dels Fidels Difunts, tot i que all on sigui possible, el Bisbat anima a celebrar l'Eucaristia pels morts el dia 2 de novembre al temple parroquial. També recorda que "ara, més que mai, és obligatori l'ús de la mascareta i guardar la distncia".

La Dicesi de Segvia explica que la majoria dels cementiris són propietat dels ajuntaments i no en tenen l'autoritat de gestió, per "els sacerdots poden resar-hi seguint les normes sobre l'aforament que els ajuntaments estableixin".

Per la seva banda, l'Ajuntament de Salamanca anima els vens de la ciutat a aprofitar els dies anteriors per a les visites i a més el consistori procedir a reservar places d'aparcament, limitar els aforaments i la Policia Local controlar l'entrada dels cementiris. El temps mxim ser d'una hora i de tres persones per cada unitat d'enterrament.

A Valladolid, el dia 1, com és tradició, el cardenal arquebisbe Ricardo Blázquez, acudir al cementiri del Carmen per resar pels difunts i per les víctimes de la pandmia.

També resaran per la memria dels morts a les parrquies de Soria on seguiran "fidelment" les indicacions de la Junta de Castella i Lleó, que ha establert controls d'accés als cementiris, reducció d'aforament a la meitat i límits de temps.

D'altra banda, a Gijón, l'Ajuntament manté l'horari de visites als cementiris durant els dies de difunts per limitar l'afluncia de visitants, i tot i que no establir un temps d'estada mxima als cementiris, sí recomana que sigui com més breu millor.

El Vicari General de la dicesi d'Oviedo, Jorge Juan Fernández Sangrador, ha fet arribar als sacerdots un escrit en el qual estableix que la celebració d'actes religiosos en la solemnitat de Tots Sants ser a les esglésies i no als cementiris.

En el cas de Vitria, cap dels seus dos cementiris, ni el Salvador, ni el de Santa Isabel, són de titularitat eclesial perqu el propietari és l'Ajuntament de Vitria, motiu pel qual el control d'aforament i les mesures corresponen al govern municipal.

"RECORDAR ELS MORTS AMB PRUDNCIA"

"En aquesta ocasió, la primera que viur la Dicesi en aquesta festivitat sota aquesta situació de pandmia, el Bisbat fa una crida a viure el record dels familiars morts amb la prudncia que marquen les autoritats sanitries i anar als cementiris respectant-les a tot moment", ha declarat Europa Press el Vicari General de la Dicesi, Carlos García Llata, insistint a "espaiar" les visites.

La dicesi de Jaca, a Aragó, recorda als fidels que en aquestes dues festes cal ser "exigents" i "complir amb rigorosa prudncia les mesures publicades". Per a aix, han establert més horaris de misses en qu no es podr superar l'aforament del 25% i s'aconsella que les celebracions siguin a l'exterior.

Mentrestant, a Valncia, el Cementiri General ofereix ja des de diumenge passat 25 d'octubre i fins al 8 de novembre, misses cada dia, perqu els fidels hi vagin de manera escalonada. La capella del cementiri acollir missa a les 11 hores, segons informa el capell Benjamín Zorrilla. El dia 1 de novembre, l'eucaristia de les 13.00 hores la presidir el cardenal arquebisbe de Valncia, Antonio Cañizares, pels sacerdots morts en l'últim any.

COORDINACIÓ ENTRE RECTOR I ALCALDE

A Mlaga i concretament, a Manilva, el cementiri parroquial és el més concorregut, segons informa la dicesi a Europa Press. El seu rector, José Antonio Melgar, explica que han "coordinat amb l'alcalde tot el protocol". "S'obrir de 8 del matí a 8 de la tarda, amb aforament de 40 persones, controlat per personal de protecció civil i cuidant molt la neteja i desinfecció", ha indicat.

La novetat és que aquest any en els cementiris no es van a fer absoltes per als qui all descansen, per evitar aglomeracions. "La nostra intenció és que puguin anar a visitar els seus difunts sense cap risc", afirma el rector. Per la seva banda, Juan Francisco Cardaldas, rector a Torre del Mar, explica que "l'aforament s'ha limitat per patis" i "l'estada no pot ser superior a mitja hora".

A Granada, la Missa del 2 de novembre la presidir l'arquebisbe Javier Martínez i s'oferir per a les víctimes de la pandmia. "Sentim d'una manera molt propera el patiment i el dolor de les persones que tenen el virus, i dels qui perden els seus éssers estimats, especialment en aquestes circumstncies. Orem per tots ells i encomanem a Déu el consol per a tots ells i resem per la fi de la pandmia", subratllen des de l'Arquebisbat.

L'Associació Nacional de Serveis Funeraris (PANASEF), amb totes les empreses espanyoles del sector, han fet aquest divendres un homenatge a les víctimes de la pandmia i a tots els morts durant aquest any, a través del llenguatge simblic de les flors. A més, han volgut donar un "merescut reconeixement" al personal funerari, "l'última i de vegades oblidada, baula de la cadena sanitria durant aquesta pandmia".