Publicat 30/4/2019 17:38:23 +02:00CET

Els alumnes amb famílies més controladores presenten pitjors resultats escolars

Els alumnes amb famílies més controladores presenten pitjors resultats escolars
LA CAIXA

BARCELONA, 30 abr. (EUROPA PRESS) -

Els alumnes amb famílies més controladores i menys comunicatives presenten pitjors resultats escolars, segons resol la principal conclusió de l'estudi 'La implicació familiar a l'educació: una eina de canvi', publicat per l'Observatori Social de La Caixa.

L'informe, dut a terme per Rubén Fernández Alonso, Marcelino Cuesta i Pamela Woitschach, tots ells de la Universitat d'Oviedo juntament amb Marcos Álvarez-Díaz, de la Conselleria d'Educació i Cultura del Principat d'Astúries, sorgeix després d'avaluar les dades obtingudes de l'Avaluació General de Diagnstic (EGD), duta a terme pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, en la qual van participar 26.543 estudiants de segon d'ESO escolaritzats a 933 centres.

En línies generals, l'estudi reflecteix que la implicació familiar en el procés educatiu és positiva per els alumnes, encara que una anlisi més detallada permet observar que no totes les maneres d'implicació en la llar són necessriament beneficioses.

Segons els autors, existeixen estils més eficaos que altres, i fins i tot alguns poden ser perjudicials.

L'informe revela que els fills de les famílies més comunicatives, aquelles que mantenen amb els seus fills converses sobre el collegi per tractar tcniques i hbits d'estudi, relacions personals a l'aula i motivació cap a l'estudi mostren un millor acompliment escolar.

Per contra, un estil més controlador i menys comunicatiu, en el qual els progenitors centren les seves interaccions en l'ajuda, la supervisió i el control dels deures escolars i, amb freqüncia, s'impliquen directament en la seva realització est associat negativament a l'acompliment escolar.

Les dades assenyalen que l'estil parental més efectiu és el que fomenta l'autonomia i la responsabilitat dels alumnes, perqu els estudiants que duen a terme els seus deures de manera autnoma empren menys temps i aconsegueixen millors resultats que aquells que necessiten ajuda freqüent i constant.

Així mateix, aquestes dades coincideixen amb uns altres que indiquen que els estudiants poc autnoms tenen més dificultats per generar estratgies d'autorregulació.

En tots dos casos, les mares estan més implicades que els pares en la comunicació amb els seus fills: més del 80% de les mares s'interessen habitualment per com els ha anat en classe, mentre que en el cas dels pares aquest valor descendeix prcticament en 20 punts percentuals.

De la mateixa manera, les mares presenten perfils més controladors que els pares, segons les dades obtingudes.

L'informe també demostra com influeix la implicació familiar al centre escolar en el seu conjunt; els centres les famílies dels quals presenten un estil més obert i comunicatiu no només obtenen millors resultats, sinó que, a més, les diferncies entre els alumnes tendeixen a disminuir, generant una educació més equitativa.

La diferncia de resultats entre els tipus de centre se situa a voltant de 20 punts a favor dels quals presenten nivells més elevats
de comunicació i suport.