Actualitzat 17/03/2015 10:20

Els adolescents amb TDAH resistents a la medicació milloren amb teràpies en grup

Equipo del VHIR que investiga terapias contra el TDAH
Foto: VHIR

BARCELONA, 17 Mar. (EUROPA PRESS) -

   Els adolescents amb trastorn de dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH) resistents a la medicació redueixen la simptomatologia mitjançant un tractament psicològic grupal, segons han comprovat investigadors del Vall d'Hebron Institut de Recerca (VHIR) a través d'un estudi.

   A l'estudi, publicat al 'Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry', han participat 119 adolescents entre 15 i 21 anys tractats a l'Hospital Vall d'Hebron i l'Hospital Clínic, fet que representa la mostra més gran fins ara utilitzada en adolescents amb TDAH a nivell psicològic al món.

   Tots els adolescents eren tractats amb algun dels dos medicaments que s'utilitzen contra el TDAH, i si bé tots els pacients van continuar amb la medicació, prop de la meitat van rebre la teràpia cognitiva conductual, i la resta va continuar simplement amb les visites rutinàries a psiquiatria.

   En acabar el tractament psicològic, que consistia en 12 sessions en grup d'una hora a la setmana, els joves van aconseguir reduir els símptomes del trastorn.

   "Amb el tractament cognitiu conductual grupal podem reduir els símptomes dels adolescents amb TDAH greu, especialment els d'inatenció i impulsivitat", ha assegurat el director de l'estudi i coordinador del programa del TDAH de l'Hospital Vall d'Hebron, Josep Antoni Ramos Quiroga.

   Segons l'investigador del VHIR, el tractament psicològic té sentit perquè "amb la medicació pots incrementar la capacitat dels pacients, i fer que mantinguin millor l'atenció i que redueixin la impulsivitat; però amb el medicament no aconsegueixes ajudar-los a organitzar-se prou".

   L'objectiu del tractament psicològic era precisament proporcionar als adolescents estratègies i habilitats per compensar els seus símptomes, ja siguin cognitius o conductuals.

12 SESSIONS

   Les 12 sessions es van dividir en dos mòduls, dirigits per Raquel Vidal, investigadora Río Hortega el VHIR en el moment de l'estudi i psicòloga clínica de l'Hospital Vall d'Hebron.

   En el primer mòdul van oferir estratègies per controlar la impulsivitat: tècniques d'autocontrol, identificació de detonants i signes d'alarma per regular la ira, habilitats interpersonals per acceptar les crítiques, maneig de la frustració i estratègies de motivació.

   D'altra banda, el segon mòdul es va centrar en les tècniques per mantenir l'atenció: estratègies per planificar, solució de problemes i presa de decisions, capacitat per ajornar esdeveniments, i habilitats per reduir distraccions i pensaments que distreuen.

   Totes les tècniques utilitzades van ser recopilades a la primera part de llibre 'Tractament cognitiu-conductual per a adolescents amb TDAH i consum de cànnabis', publicat l'any 2014.

   El TDAH és un trastorn del neurodesenvolupament que afecta entre el 3% i el 5% de la població durant la infància, i es manté en més de la meitat dels pacients durant l'adolescència.

   Els símptomes més comuns són la inatenció, desorganització, falta de control dels impulsos, inestabilitat emocional, hiperactivitat, i fins i tot, símptomes negativistes desafiadors.

   La persistència al TDAH durant l'adolescència està associada a un baix rendiment acadèmic, dificultats a l'hora de mantenir relacions interpersonals, abús de drogues i riscos en la conducció i en les relacions sexuals.

   El present estudi és innovador perquè ha utilitzat la mostra més gran investigada fins ara en adolescents amb TDAH en l'àmbit psicològic, i s'ha centrat en la teràpia de grup entre els propis pacients, sense involucrar la família ni l'escola en el tractament.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés