Actualitzat 28/01/2024 12:02

Educació enviarà a escoles i instituts recomanacions per incorporar la IA a l'educació

Archivo - Imatge d'arxiu de pupitres a Barcelona (Catalunya)
David Zorrakino - Europa Press - Archivo

Les universitats públiques catalanes es plantegen si cal canviar la manera d'avaluar

BARCELONA, 28 gen. (EUROPA PRESS) -

La Conselleria d'Educació de la Generalitat ha elaborat un marc d'orientacions i recomanacions per als docents i els centres educatius sobre com incorporar la Intel·ligència Artificial (IA) a l'educació, que enviarà a escoles i instituts públics de Catalunya.

En una entrevista d'Europa Press, el director general d'Innovació, Digitalització i Currículum de la Generalitat, Joan Cuevas, ha afirmat que les orientacions són per a tota l'etapa educativa, però "sobretot per a l'últim cicle de Primària, ESO i Batxillerat, en les quals el contingut de les orientacions segurament serà més aprofitable".

Les recomanacions s'han elaborat a partir de l'experiència de centres educatius catalans que ja han incorporat la IA a les aules, i aborden els "riscos a nivell ètic, el desplaçament de rols o funcions humanes o la seguretat de les dades".

Cuevas ha insistit que la IA "no ha de ser una amenaça, sinó una oportunitat"; creu que aquestes recomanacions serviran als docents per decidir com incorporar aquesta tecnologia en la dinàmica de la classe i repensar les activitats, i assegura que es fa d'acord amb els marcs europeus i internacionals.

FOMENTAR EL PENSAMENT CRÍTIC

Sobre com s'implementarà a l'aula, ha dit que es podran crear imatges i discutir-les a classe, música o fer fulls de càlcul per a matemàtiques, i que l'objectiu, entre d'altres, és que "fomentar el pensament crític" de l'alumnat.

D'altra banda, Educació ha finançat un projecte sobre formació experimental de docents per incorporar la IA a l'aula i "com el rol del docent pot elaborar", i ja s'està duent a terme a 15 centres educatius catalans.

El director general d'Innovació assegura que la Conselleria té constància de certa "preocupació de les famílies" no tant per l'aprenentatge amb la IA, sinó més pel que fa a la seguretat de les dades, la transparència i les qüestions ètics.

UNIVERSITATS

En l'àmbit universitari, els vicerectors d'universitats públiques catalanes ja han començat a abordar en "reunions informals" l'ús de la IA entre els estudiants, la formació al professorat sobre el potencial d'aquesta tecnologia i la possibilitat d'haver de repensar els plans d'estudis o els processos d'avaluació.

El vicerector de Política Universitària de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) --el rector de la qual presideix actualment l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (Acup)--, Joan Gispets, ha assegurat que "no es pot posar barreres als avanços tecnològics i mirar cap a un altre costat", i recorda que el juliol del 2023 es va celebrar una taula interuniversatària sobre l'aprenentatge del segle XXI que ja va abordar els reptes de la IA.

Per ell, s'ha de canviar el focus sobre la tasca del professor "deixant de demanar als estudiants que donin respostes i, en canvi, que sàpiguen fer preguntes" a la Intel·ligència Artificial, ja que defensa que aquestes eines permeten donar respostes més ràpides i són útils en l'aprenentatge.

"El paper dels humans continuarà sent fer-se preguntes" i, si bé reconeix que hi ha certa preocupació sobre l'ús de la IA entre els universitaris, afirma que a ell el que més l'amoïna és el nivell de comprensió lectora o de matemàtiques amb el qual arriben a la universitat els graduats de Batxillerat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés