Actualitzat 07/05/2018 18:34

Ecologistes en Acció demana plans d'ozó a onze cominutats autònomes per millorar la qualitat de l'aire

Embús de cotxes a la M30 de Madrid
Europa Press - Arxiu

MADRID 7 maig (EUROPA PRESS) -

Ecologistes en Acció ha reclamat plans d'ozó a les onze comunitats més afectades el 2017 i que no han complert amb la seva obligació d'actuar sobre el trànsit i la indústria per millorar la qualitat de l'aire d'un terç dels espanyols.

L'ONG ha denunciat que entre 2015 i 2017 s'han incomplit els objectius legals de protecció de la salut i la vegetació establerts per a l'ozó en un terç de les 126 zones en què es divideix a l'efecte d'aquest contaminant el territori espanyol, repartides entre les comunitats autònomes d'Andalusia, Aragó, Balears, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, País Valencià, Extremadura, Madrid, Múrcia i Navarra, amb gairebé 19 milions d'habitants, dos de cada cinc persones que viuen en l'Estat.

En concret, Ecologistes assegura que la contaminació s'ha estès a la "totalitat" de la Comunitat de Madrid, que és la més afectada a conseqüència de les emissions del trànsit de l'àrea metropolitana.

Aquesta situació perjudica la salut dels 6,5 milions de madrilenys i afecta de forma greu als altres 3 milions d'habitants de Castella i Lleó i de Castella-la Manxa.

A més del trànsit, apunta que l'altre gran focus de contaminació per ozó a Espanya està en el litoral mediterrani, des de Girona a Almeria passant per la Comunitat Valenciana, Múrcia i Illes Balears.

La contaminació està ocasionada en aquest cas per l'alt grau d'urbanització de la costa i l'elevat trànsit marítim, que afecta tres milions de persones, especialment a les àrees d'interior.

Així mateix, assenyala que les restants àrees afectades pels elevats nivells d'ozó es reparteixen entre la vall del Guadalquivir andalús, l'aglomeració de Valladolid i la vall de l'Ebre, des d'Aragó fins a la Ribera Navarra, on viuen unes altres sis milions de persones.

Ecologistes afirma que en cent de les 450 estacions de control de la contaminació atmosfèrica s'han superat els objectius legals d'ozó.

L'aplicació de plans d'ozó és obligatòria per a les comunitats autònomes, però l'organització considera que això és "independent" de les iniciatives que pugui adoptar el Govern espanyol al qual acusa de no haver elaborat, tampoc, el Pla Nacional d'Ozó que es va prometre fa gairebé tres anys, per la qual cosa l'ONG ha interposat una demanda a l'Audiència Nacional.

Ecologistes ha registrat de nou formalment peticions perquè el Ministeri d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi ambient i les comunitats autònomes d'Andalusia, Aragó, Illes Balears, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat Valenciana, Extremadura, Madrid, Regió de Múrcia i Navarra "engeguin sense dilació els plans de reducció d'ozó, amb la finalitat d'evitar que aquesta lamentable situació se segueixi repetint cada primavera i estiu".

A criteri seu, aquests plans han de passar per la reducció del trànsit urbà intens que suporten les principals ciutats, així com per mantenir una ciutat compacta, que promogui els mitjans de transport més sostenibles, com la marxa o a peu, la bicicleta i un transport públic col·lectiu alimentat amb energia neta procedent de fonts renovables.

Una altra de les mesures que demana l'ONG és el tancament progressiu de les centrals tèrmiques de carbó i substituir-les per renovables i la creació d'una àrea de control d'emissions, en el qual es limiti l'entrada a bucs altament contaminants en el mediterrani.

Contingut patrocinat