Actualitzat 02/10/2014 14:34

Douglas Duncan mostra el Picasso més íntim a la seva segona donació al museu de Barcelona

'Picasso En El Palomar', En La Californie, 1957
DAVID DOUGLAS DUNCAN

BARCELONA, 2 oct. (EUROPA PRESS) -

El fotoperiodista David Douglas Duncan obre les portes de la intimitat del pintor Pablo Picasso amb una segona donació de 161 fotografies al Museu Picasso, que s'ha inaugurat aquest dijous i es podrà visitar fins a mitjans novembre.

Aquesta segona mostra d'instantànies testimonien i il·lustren moments d'intimitat familiar i de creació artística que, després de la primera donació de Douglas Duncan de l'any passat, suposen una important font de documentació per al museu i el seu centre d'investigació.

La mostra suposa també un homenatge a Douglas Duncan i la seva amistat amb l'artista, a més d'un gest de complicitat cap a les obres del pintor amb les quals compte la col·lecció del museu, procés creatiu i anècdotes relacionades del qual es poden apreciar a les fotografies.

Douglas Duncan, que ha escrit nombrosos llibres sobre el pintor, va més enllà de la documentació per oferir-nos una mirada pròpia, amb obres d'autor i imatges de gran intensitat i modernitat tot i el seu classicisme, amb uns enquadraments que la fotògrafa Consol Bautista, guardonada el 2007 amb el premi 'Arts plàstiques Ciutat de Barcelona', qualifica de "nets, precisos, de gran elegància i força pictòrica".

Les fotografies, explica Baptista, no són casualitats sinó que estructuren en petites sèries una narrativa, a més de capturar també instants irrepetibles.

PETITES HISTÒRIES

La col·lecció té fotografies testimonials de períodes molt prolífics a nivell creatiu de Pablo Picasso, i permeten observar la gestació de pintures, gravats sobre linòleum que aclaria en la banyera de casa seva, o plats de ceràmica --instantànies relacionades del qual mostren al pintor aprofitant una espina de llenguado i, seguidament, utilitzant el peix com model per al seu plat espanyol anomenat 'Cursa de braus i peix'.

Els retallables tenen gran presència a l'exposició en forma de primers jocs d'infància i bromes entre amics de la seva maduresa, una tècnica que guarda a més relació amb obres de tota la seva trajectòria: tant les escultures de fusta plana de períodes tardans com obres de l'estil de 'Les banyistes', guarden un gran semblant amb l'estètica dels retallables de l'autor --un exemple són les màscares que va exhibir el museu de Barcelona el 2006, 'Picasso i el circ'.

L'AMISTAT DE DOS ARTISTES

Douglas Duncan havia de conèixer Picasso a través del seu amic en comú, el fotoperiodista Robert Capa, però després de la mort d'aquest va prendre la seva pròpia iniciativa per visitar-lo l'any 1956, i fer una amistat que duraria la resta de la vida del pintor i la seva dona Jacqueline, també present en les instantànies.

Es tracta d'una amistat peculiar doncs, segons explica el director del Museu Picasso Bernardo Laniado-Romero, Duncan i Picasso "no parlaven, eren dos artistes treballant", però van arribar a aconseguir una gran intimitat, doncs Picasso el va deixar entrar al seu taller durant el procés de creació de la sèrie de 'Las Meninas', durant el qual el pintor va restringir encara més les seves visites.

Douglas Duncan no ha pogut assistir a la inauguració de la mostra, a diferència de la presentació de l'any passat --que a més de presenciar, va fotografiar--, però el director Laniado-Romero assegura trobar-lo molt emocionat i espera rebre la seva visita en un futur pròxim, malgrat la seva avançada edat de 91 anys.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés