S'estrena al 'Sense Ficció' de TV3 del proper dimarts
BARCELONA, 9 febr. (EUROPA PRESS) -
El documental 'Negrers, la Catalunya esclavista' indaga en el "gran negoci ocult dels indians" durant el segle XIX, quan milers d'africans van ser transportats des de Catalunya fins a Amrica, especialment fins a Cuba, per ser venuts com a esclaus.
Els Cinemes Girona de Barcelona han acollit aquest dijous la presentació del documental, una producció de TV3 i Abacus escrita i dirigida per Jordi Portals que s'estrenar dimarts que ve al 'Sense Ficció', ha informat la cadena en un comunicat.
La producció revela com els guanys d'aquells que traficaven amb esclaus per a les plantacions cubanes van servir per impulsar la industrialització de Catalunya i finanar el Modernisme, malgrat ser una prctica prohibida des de 1820.
"A Barcelona hi ha molts edificis que es van construir o que fins i tot són propietat de famílies esclavistes i es van pagar amb l'explotació de vides humanes", ha afirmat la directora del Sense Ficció, Montse Armengou, durant l'acte.
De fet --ha explicat-- la presentació del documental s'ha gravat al Tibidabo, en el Sagrat Cor, perqu els diners per a aquesta construcció va sortir de dues famílies catalanes que es van enriquir com a negrers i després van voler "redimir" els seus pecats.
El director d'informatius de Tv¡V3, Albert Calatrava, ha destacat que és la primera vegada que la televisió pública catalana documenta el "passat esclavista a Catalunya, poc conegut per molt important en la histria", i sobre el qual creu que urgeix obrir un debat social i polític.
La consellera d'Igualtat i Feminismes, Tnia Verge, ha lamentat la "desmemria" d'aquest passat colonial a Catalunya, mentre que la directora de la revista Spiens, Cludia Pujol, ha remarcat que el comer amb esclaus és una de les pgines més fosques de la seva histria.
L'encarregat de conduir el documental, Welelo Zamora, ha reivindicat la necessitat de donar a conixer aquest episodi: "Hi ha una part de la histria que queda amagada, i no pot ser que els nostres fills no rebin aquesta informació i no coneguin el passat".