Actualitzat 22/10/2015 16:05

Doble exposició de l'artista Lluís Barba

Cuadro de Lluis Barba 'Study of the painter Pierre Subleyras' 2011
LLUÍS BARBA/GALERIA CONTRAST

Rere una aparent amabilitat pop amaga missatges de denúncia social

BARCELONA, 17 maig (EUROPA PRESS) -

La Fundació Vila Casas i la Galeria Contrast de Barcelona dediquen sengles exposicions a l'artista del collage Lluís Barba, després de l'èxit internacional que han assolit les seves creacions fotogràfiques a Miami, Londres i Nova York.

Amb el títol 'Viatge en el temps', l'exposició de l'Espai Volart de la Vila Casas és una retrospectiva que se submergeix en la relectura de les grans obres del passat, com una de les constants de l'artista, que utilitza grans personalitats del passat i icones de la contemporaneïtat per unir mons aparentment contradictoris.

En les seves poblades obres hi conviuen personatges del carrer que visiten un museu, personatges famosos guapos i amb glamur, persones en risc d'exclusió social, el mateix artista i obres de destacats artistes del passat com Van Eyck, Frida Kahlo, Oldenburg, Jeff Koons, Picasso, Andy Warhol, Matisse i Goya: "Sense ells no haguéssim arribat fins aquí".

Il·lusionat pel fet que finalment es pugui veure la seva obra a la seva ciutat natal, l'exposició de Vila Casas presenta obres de gran format, com algunes de les seves peces més conegudes: 'El Jardín de las delicias', amb la base del quadre del Bosco --de més de quatre metres--, i el 'Guernica' de Picasso.

Els seus quadres són com una "imatge virtual" en què grans artistes del passat i els seus protagonistes es tracten amb l'autor i la societat contemporània que l'envolta.

"Jo em vaig imaginar dins de les obres i per què no estar al costat de la societat de Brueghel?", s'ha preguntat Barba (Barcelona, 1952) en declaracions a Europa Press.

DENÚNCIA SOCIAL

Rere una aparent amabilitat pop, l'artista reivindica l'obra de grans artistes del passat i aprofita per fer denuncia d'una "societat que viatja a dues velocitats", com reflecteix de manera evident en l'obra 'Proyecto de la adecuación de la gran galería del Louvre', de Humbert Robert, --que es pot veure a la Galeria Contrast-- en què s'observa una desfilada de grans estrelles al costat de persones 'sense sostre'.

L'objectiu és que "la gent pugui entrar" dins l'obra, i que s'adoni que existeix una altra societat en què les injustícies són evidents.

De fet, un dels elements de crítica i denúncia que reflecteixen les peces de Barba es tradueix en els codis de barres tatuats que llueixen tots els seus personatges a alguna part del cos, ja siguin estrelles o 'sense sostre', com una de les "marques de la societat del consum".

PARIS HILTON I KATE MOSS

Entre els compradors de la seva obra hi ha grans noms, com Paris Hilton i Kate Moss, i fa poc el magnat Jorge Pérez va escollir un 'Guernica' per presidir un mural d'un dels seus nous edificis a Miami.

La seva obra, plena de detalls, està feta amb moltes capes i 'El Jardín de las delicias' --de 40 gigues de capacitat-- li va portar nou mesos de treball, que en el cas del 'Guernica' han estat quatre gràcies als avenços de la tecnologia.

La necessitat d'aprendre a mirar, una de les reivindicacions constants dels assajos del crític John Berger, és una de les grans inquietuds de Barba, que lamenta que sovint els visitants d'un museu o galeria destinen 30 segons a jutjar una obra, mentre que a llegir un llibre o a veure una obra de teatre hi dediquen hores.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés