Actualitzat 13/12/2018 18:57

Diversos pares d'alumnes sords porten el Govern al TSJC per exigir la llengua de signes en totes les etapes

Estudi, estudiar, estudiant, estudiants, classe, classes, aula, aules
Europa Press - Archivo

BARCELONA, 13 des. (EUROPA PRESS) -

L'entitat Volem signar i escoltar i l'Associació de Pares de Nens Sords de Catalunya (Apansce) han interposat un recurs davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra la Conselleria d'Educació de la Generalitat "per la seva negativa a proporcionar la llengua de signes a l'alumnat sord en totes les etapes educatives", han explicat en un comunicat aquest dijous.

El recurs, recollit per Europa Press i amb data del 5 de desembre, recull que la Direcció General d'Educació Infantil i Primària de la Generalitat va desestimar peticions que van presentar al febrer i al juny d'aquest any les dues entitats, juntament amb la Federació de Persones Sordes de Catalunya (Fesoca).

Volem signar i Apansce consideren que aquesta desestimació "no és conforme al dret, i vulnera d'aquesta manera els drets dels recurrents", segons el text presentat a la Sala contenciosa administrativa del TSJC.

En el comunicat, han acusat el departament de Josep Bargalló de "vetar l'accés a l'educació efectiva amb la llengua de signes catalana (LSC)", dificultar el seu coneixement, no oferir informació clara, accessible i rigorosa sobre la modalitat bilingüe i tractar la sordesa exclusivament com a patologia mèdica, a pesar que això contradiu la Convenció de l'ONU dels Drets de les Persones amb Discapacitat, l'Estatut i la Llei de la LSC.

MODALITAT BILINGÜE

Les associacions defensen el model educatiu bilingüe que divideix el temps lectiu entre les llengües orals i de signes, amb preferència en les segones, perquè la informació arriba així a l'alumne per les dues vies --oral i aspecte-gestual--, i assegura l'adquisició del llenguatge de manera natural en la infància, com una "xarxa de seguretat lingüística".

Si el nen sord té un entorn signant des del principi, es trobarà en una situació lingüística equiparable d'aprenentatge d'una primera llengua com la resta d'oïdors, segons la literatura científica existent, per la qual cosa veuen la necessitat de crear nous projectes bilingües a les escoles catalanes perquè aquesta modalitat només està disponible a Barcelona.

Les entitats reclamen impartir les classes directament en LSC en l'atenció primerenca d'alumnes sords, abans que les famílies triïn la modalitat, així com subvencionar cursos de LSC per als professionals que treballin en l'atenció primerenca de nens sords --fent-la un requisit--, les famílies amb nens sords i els nens amb sordesa nouvinguts o procedents d'una altra modalitat.

En l'etapa postobligatoria, demanen assignar intèrprets de LSC en tot l'horari lectiu i en modalitat bilingüe i formar els docents d'instituts, mentre que veuen la necessitat d'incorporar diversos professionals docents amb sordesa a l'Institut Consell de Cent, "únic institut bilingüe a tot Catalunya".

GENERALITAT

Diverses fonts de la Conselleria d'Educació han assegurat a Europa Press que sí que existeixen possibilitats i recursos per seguir l'educació en LSC o modalitat oral, que es dona a escollir als pares i que "la gran majoria" tria l'oral.

Han apuntat que els Centres de recursos educatius per a deficiències auditives (Creda) estudien cada cas sobre la base de les peticions dels pares i estipulen les hores i recursos per a cada nen i centre, que consisteixen en mestres d'audició i llenguatge en l'etapa obligatòria i intèrprets en la postobligatoria.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés