Actualitzat 11/06/2014 13:15

Es disparen un 30% les matrícules a FP per la irrupció de persones de més de 20 anys en atur

Presentación de un informe de la Fundació Jaume Bofill sobre la FP
Foto: EUROPA PRESS

Un estudi adverteix del risc de voler solucionar el fracàs escolar derivant alumnes a l'FP

   BARCELONA, 11 Jun. (EUROPA PRESS) -

   Les matriculacions en els cicles de formació professional (FP) s'han disparat un 30% a Catalunya des del començament de la crisi, sobretot per la irrupció d'alumnes de 20 anys en atur que busquen una alternativa per entrar al mercat laboral, segons revela l'estudi de la Fundació Jaume Bofill 'L'FP i l'ocupació a Catalunya. Una repassada als indicadors des d'una perspectiva comparada'.

   El director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, ha presentat aquest dimecres l'estudi el roda de premsa al costat del sociòleg i professor de la Universitat de Glasgow Òscar Valiente i l'investigador de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Adrián Zancajo, els dos autors del treball.

   En l'última dècada, els estudis professionals són els que més han crescut entre la població adulta, especialment els cicles formatius de grau superior: "La gran majoria dels quals han superat un grau mitjà segueix els seus estudis, cosa molt positiva i que dignifica el sector", ha dit Valiente.

   Abans de la crisi, la mitjana d'edat de catalans que estudiaven FP era de 17 anys, però ara ja supera els 20: "La formació professional ha obert les portes a molts joves en atur i baixa qualificació, actualment sense oportunitats formatives en altres itineraris".

   Ha advertit que l'FP "ha patit durant molt de temps l'estereotip que sol serveix per a persones que no saben o no poden estudiar", cosa que d'ha aconseguit superar amb temps i pedagogia, i ha celebrat que a Catalunya s'hagi aconseguit trencar el mite del desprestigi de l'FP.

   Malgrat això, ha advertit que l'Estat i la Generalitat estenen cada vegada més a combatre el fracàs escolar derivant als alumnes amb menys capacitats a l'FP: "Això suposa recular molt, tornar a models passats, i rebaixar la qualitat dels estudis".

   Ha advocat per potenciar l'atenció individualitzada en els primers cursos de Secundària com a alternativa, i per recomanar l'FP a aquells alumnes verdaderament capacitats i motivats per aprendre un ofici.

   També ha concretat que el principal problema d'inserció laboral dels joves no és de formació, sinó de falta de creació d'ocupació qualificada: "La investigació i innovació que fan les nostres empreses és molt baixa i això reverteix en una reducció de les exigències formatives. Així no es fomenta l'excel·lència".

"POCA FORMACIÓ"

   El treball revela que Catalunya té "una població amb la base de la piràmide molt gran a nivell educatiu", ha dit Valiente, tenint en compte que hi ha un gran volum de ciutadans amb poca formació: el 44% dels catalans a penes té estudis, 19 punts més que la mitjana europea.

   "Falta gent amb estudis postobligatoris i no sobren universitaris, en contra del que pensa molta gent", ha afegit, i ha rebutjat que els culpables d'aquesta situació siguin els joves, sinó que ha apuntat al sistema educatiu, que durant anys ha donat l'esquena a les elevades taxes d'abandonament escolar.

   A les elevades taxes de catalans amb formació poc qualificada, se suma el fet que només el 10% de les persones d'entre 25 i 64 anys que ha acabat els seus estudis se segueix formant: "Dels pocs que amplien els seus coneixements i es reciclen, no es tenen dades de seguiment ni eficàcia, cosa que urgeix revertir".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés