Publicat 8/11/2019 15:55:20CET

La DGT, Trànsit, Barcelona i Racc es conjuren en una declaració per millorar la seguretat vial

La regidor de Mobilitat de Barcelona M. R. Alarcón; el president del RACC Josep Mateu; el sotsdirector de Mobilitat de la DGT, Jorge Ordás; el tinent d'alcalde Albert Batlle; el director de Trànsit Juli Gendrau i la directora d'Apat Yolanda Doménech.
EUROPA PRESS

Acorden millorar la regulació dels patinets elèctrics i més carrils bici

BARCELONA, 8 Nov. (EUROPA PRESS) -

La Direcció general de trànsit (DGT), el Servei Català de Trànsit (SCT), l'Ajuntament de Barcelona, el Racc i l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit (Apat) han signat aquest divendres a Barcelona una declaració a favor de millorar la seguretat vial.

Ho han fet en el 25è Fòrum de Seguretat Viària, en el qual han participat el sotsdirector de Mobilitat de la DGT, Jorge Ordás; el director del SCT, Juli Gendrau; el tinent d'alcalde de Seguretat i Prevenció, Albert Batlle; la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón; el president del Racc, Josep Mateu, i la directora d'Apat, Yolanda Doménech.

Han coincidit en la necessitat de reduir al màxim les víctimes d'accidents de trànsit i han subratllat que una gran part es produeixen dins de les ciutats.

La declaració afirma que "els accidents són evitables i cal incrementar els esforços per arribar a l'objectiu de zero morts el 2050" i aposta per incorporar la perspectiva de gènere a la mobilitat, reduir la contaminació i fer una ciutat més adaptada.

Els signants s'han compromès en el text a donar prioritat als col·lectius vulnerables, i han posat èmfasi en els vianants, amb limitació de velocitat a 30 quilòmetres i radars que la controlin, a més d'afegir la senyalització de 'camí escolar' a més centres educatius.

També han acordat "dissenyar mesures específiques per a la protecció de les persones grans en el transport públic" i incrementar les adaptacions per a persones amb mobilitat reduïda, i que totes les estacions de metro siguin accessibles en cadira de rodes el 2024.

S'han compromès a millorar la regulació dels patinets elèctrics, fomentar l'ús del casc i crear més carrils bici així com eliminar els que transiten per la vorera.

ELEMENTS QUE "ES CREIEN SUPERATS"

Gendrau ha admès que, tot i que les xifres d'accidents han disminuït, no ho fan "de la manera i amb els objectius que s'havien fixat", i ha detallat que el 69,4% dels accidents de trànsit a Catalunya tenen lloc en entorns urbans, així com un 27% de les víctimes mortals.

També ha assenyalat que hi ha hagut un "repunt d'elements que es creien superats", entre els quals ha numerat les persones que no es corden el cinturó i el mal ús del casc en els motoristes.

En la mateixa línia, ha recordat que gairebé la meitat de víctimes mortals en accidents de trànsit en 2018 havia consumit alcohol o drogues: "Pensàvem que teníem superat el 'si beus no condueixis'. Ho tornem a tenir present".

"CIUTAT EMBLEMA DE LA MOTO"

El sotsdirector de la DGT ha assenyalat que el 63% d'accidents a Espanya ocorren en ciutats, i que el 81% de persones que van morir l'últim any eren de col·lectius vulnerables, és a dir, vianants, ciclistes o motoristes.

"Barcelona és la ciutat emblema de la moto", ha afirmat Ordás, i ha defensat que cal protegir-la i exigir que els motoristes compleixin la normativa, així com assegurar que els vehicles com ara patinets i bicis no circulin per la vorera.

Per la seva banda, Batlle ha assegurat que tenen "objectius molt ambiciosos però no inassolibles", i ha assenyalat que els vehicles de mobilitat personal a Barcelona han augmentat molt durant els darrers mesos.

El tinent d'alcalde ha celebrat la col·laboració entre institucions en matèria de seguretat vial, i ha agraït la presència en l'acte de responsables de trànsit dels Mossos d'Esquadra i la Guàrdia Urbana.

RADARS A la ZONA 30

La regidora de Mobilitat ha destacat que "Barcelona va ser pionera als 90 en obligar a portar casc als motoristes", i ha dit que el consistori farà que es compleixi la velocitat màxima permesa.

Alarcón ha explicat que per fer-ho aplicaran mesures que poden ser "impopulars", i ha anunciat que instal·laran radars a les zones limitades a 30 quilòmetres per hora.

Sobre la zona 30, la presidenta d'Apat ha dit que és imprescindible estandarditzar-la: "És més important el dret a la vida i a la integritat física que el dret a arribar cinc minuts abans".

Doménech ha valorat "canvis positius" en la mobilitat, com el major ús de la bicicleta, sobre la qual ha dit que és un mitjà de transport sostenible i saludable, mentre que dels patinets elèctrics ha dit que són un nou repte.

"MOBILITAT DE QUALITAT"

El president del Racc ha apostat per una "mobilitat de qualitat", que sigui segura, sostenible, intel·ligent i assequible, la qual cosa ha afirmat que influirà en la qualitat de vida dels barcelonins i els qui visiten la ciutat.

Mateu ha proposat que es puguin intercanviar les multes econòmiques per cursos de formació, instaurar una prova d'aptitud per a les persones que tenen el permís B i passen a conduir una moto després de tres anys d'antiguitat en el carnet i que els motoristes hagin de fer servir guants i calçat adequat.

També ha demanat estendre el temps dels semàfors en els creuaments més amples, reduir la velocitat permesa al voltant de les escoles i reforçar els controls per reduir l'ús del mòbil i altres distraccions al volant.

Contador
L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.