Actualitzat 06/09/2014 12:29

Detecten regals d'editorials a professors perquè escullin els seus llibres de text

Cómo se hace un libro de texto
EUROPAPRESS

El llibre escolar s'encareix gairebé un 40% en els últims vuit anys

BARCELONA, 6 set. (EUROPA PRESS) -

El Gremi de Llibreters de Catalunya i l'Associació Nacional d'Editors de Llibres d'Ensenyament (Anele) han detectat que algunes editorials fan regals de "tota mena d'articles" a professors i centres educatius a canvi que aquests escullin els llibres de text del seu segell.

Així consta en un document conjunt, al qual ha accedit Europa Press, sobre la situació del llibre escolar dirigit a les associacions de mares i pares d'alumnes (Ampa) catalanes, en què editors i llibreters alerten de pràctiques il·legals, que intenten combatre amb el codi ètic d'Anele.

El text és fruit d'una reunió de principis de juliol entre aquestes dues entitats, la Generalitat i federacions d'Ampas per abordar les irregularitats en la venda directa de llibres de text en els centres educatius i informar sobre preus i legalitat vigent per evitar situacions de competència deslleial que han perjudicat el sector.

Pràctiques comercials com regals i descomptes per condicionar l'elecció de l'editorial s'han "generalitzat" des del canvi legislatiu del 2007 i de la irrupció de la crisi i l'extensió dels programes de reutilització de llibres.

La nova llei passa de donar una mateixa consideració a tots els llibres a distingir-ne dos tipus: els d'educació obligatòria --primària i Secundària-- amb un preu lliure, i la resta --Infantil, Batxillerat i lectures obligatòries-- amb un preu únic.

Han constatat el viratge d'un model en el qual el mestre escollia el llibre de l'assignatura en funció dels valors pedagògics i la idoneïtat didàctica, a un altre "cada vegada més generalitzat" de compres globals i úniques en atenció a suposats avantatges comercials i que en alguns casos estan al marge de la legalitat.

"Una política tan agressiva i continuada durant anys de descomptes i de regals ha portat a les empreses editorials al límit de la resistència", ja que ha acabat repercutint la pèrdua del benefici comercial i en vuit anys el llibre de text s'ha encarit gairebé un 40%.

A més, han alertat que la compra d'aquests paquets d'una única editorial per obtenir descomptes pot impactar en "la qualitat i la varietat educativa", reduint també la diversitat dels fons de les biblioteques escolars.

Fonts d'Ensenyament han manifestat a Europa Press que no els consta que s'ofereixin regals per influir en la compra de llibres, tot i que sí que les editorials donen 'packs' de llibres a alumnes amb necessitats econòmiques.

"GUERRA DE DESCOMPTES I REGALS"

Aquesta "guerra de descomptes i regals" s'ha traslladat a la venda directa a escoles i Ampas, el que s'ha hagut de compensar amb l'augment del preu final a les famílies, la disminució de l'oferta, i amb l'execució progressiva de la llibreria de proximitat com a canal de comerç i assessorament prescriptiu al mestre.

Aquesta situació afecta negativament els llibreters, que han perdut bona part de la venda del llibre de text; els editors, ja que la competència deslleial entre ells ha arribat a uns extrems que comporta el risc de fallida, i fins i tot els autors.

Per aquesta raó, demanen a la comunitat educativa --professors, mestres i administracions-- una reflexió conjunta i seriosa amb el món del llibre sobre les conseqüències pedagògiques, culturals, creatives i econòmiques quan no es respecta la llei i se subordina la llibertat d'elecció i la idoneïtat pedagògica a criteris d'un "fals estalvi econòmic".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés