Publicat 08/07/2019 13:31

Desenvolupen un mapa 3D que permet localitzar mecanismes gentics associats amb la diabetis tipus 2

Diabetes, control glucosa, diabetes tipo 2
PIXABAY - Archivo

MADRID, 8 jul. (EUROPA PRESS) -

Un grup d'investigadors del Centre d'Investigació Biomdica en Xarxa de Diabetis i Malalties Metabliques Associades (CIBERDEM) de Madrid, en collaboració amb el Centre de Regulació Genmica (CRG) de Barcelona, han desenvolupat un mapa 3D del genoma que permet localitzar mecanismes gentics associats al desenvolupament de la diabetis tipus 2, cosa que suposa un avan en la comprensió dels mecanismes moleculars que causen aquesta malaltia i el desenvolupament de tractaments personalitzats.

Uns estudis previs desenvolupats per Lorenzo Pasquali i Jorge Ferrer, investigadors del CIBERDEM, han demostrat que moltes de les variants d'ADN que augmenten el risc de desenvolupar diabetis tipus 2 es troben en regions del genoma que activen gens en les cllules del pncrees que produeixen insulina, la qual cosa posa en relleu que les variants gentiques que afecten aquesta patologia probablement no alteren la seqüncia de l'ADN de gens, sinó que regulen gens en les cllules productores d'insulina.

Així, per al desenvolupament d'aquest estudi, publicat a 'Nature Genetics', els treballadors han desenvolupat un mapa del genoma en 3D per a les cllules pancretiques productores d'insulina.

D'aquesta manera, s'ha aconseguit definir les regions del genoma encarregades d'activar gens en les cllules productores d'insulina. Així, la investigació ha perms desenvolupar un catleg de variants gentiques que tenen la capacitat de predir quines persones han heretat una menor capacitat per produir insulina o quines presenten més risc de patir diabetis tipus 2.

"Aix permet diferenciar aquestes persones d'altres que poden ser susceptibles a desenvolupar diabetis per d'altres causes, com ara variants gentiques que predisposen a l'obesitat, o que impedeixen que la insulina actu correctament", han explicat els investigadors.

Així mateix, aquest treball suposa un avan, perqu aconseguir identificar els mecanismes gentics que intervenen en el desenvolupament d'aquesta patologia permet i facilita el desenvolupament d'estratgies de tractament personalitzades en funció de les característiques de cada pacient.

Aquesta investigació ha estat finanada per CIBERDEM, Wellcome Trust, la Fundació Marató de TV3 i l'European Research Council.

A més, els estudis de risc gentic es van fer amb UK Biobank, un estudi del Regne Unit que ha obtingut informació gentica i de salut de fins a 500.000 pacients.