Publicat 28/11/2019 17:26:05 +01:00CET

Descriuen un mecanisme molecular implicat en el moviment del colesterol en les cèl·lules

A la foto es mostra una secció transversal de la vasculatura del peix zebra en vermell, amb les cèl·lules mare hematopoètiques més potents en groc donant lloc a la tija hematopoètica i a les cèl·lules progenitores en verd.
HOUSTON METHODIST - Archivo

BARCELONA, 28 nov. (EUROPA PRESS) -

Investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) i de l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) han descrit per primera vegada un mecanisme molecular implicat en la regulació del moviment del colesterol dins de la cèl·lula, un procés essencial per al correcte funcionament cel·lular.

L'estudi, publicat en la revista 'Cellular and Molecular Life Sciences', també identifica la proteïna Annexin A6 (AnxA6) com a factor clau en aquesta regulació i potencial diana terapèutica contra trastorns causats per l'acumulació cel·lular de colesterol i d'altres lípids als endosomes.

Entre aquesta mena de trastorns es troba la malaltia de Niemann-Pick de tipus C1, una patologia genètica rara i sense cura que provoca danys hepàtics i finalment una mena de demència.

El colesterol és fonamental per a l'organització de membranes i també modula el transport vesicular, mecanismes bàsics per al funcionament cel·lular.

Per coordinar i regular l'equilibri del colesterol, les cèl·lules han desenvolupat una sofisticada maquinària molecular que encara no s'entén completament.

"La comprensió d'aquests mecanismes també és molt important per abordar malalties en les quals l'acumulació de colesterol i altres lípids causa alteracions fisiològiques greus al fetge, la melsa i especialment el sistema nerviós", han explicat els investigadors Carles Enrich i Carles Rentero.

NIEMANN-PICK

Una d'aquestes malalties és la de Niemann-Pick de tipus C1, ocasionada per una mutació al gen NPC1 que provoca l'acumulació de colesterol a l'interior cel·lular, en unes vesícules anomenades endosomes.

Amb el propòsit d'estudiar aquest mecanisme, els investigadors han utilitzat la tècnica d'edició genètica CRISPR/Cas9 per bloquejar una molècula -la proteïna AnxA6- en cèl·lules amb el fenotip de la malaltia.

L'efecte d'aquest bloqueig va ser l'alliberament de colesterol dels endosomes, cosa que demostra el paper essencial d'aquesta proteïna en la regulació del transport del colesterol a la cèl·lula.

Els resultats del treball també mostren que aquest alliberament es va produir gràcies a l'augment significatiu dels contactes de membrana (MCS), estructures nanomètriques que només poden veure's mitjançant la microscòpia electrònica.

Segons els investigadors, aquests contactes són escassos dins de les cèl·lules de pacients afectats; per tant, el silenciament de la proteïna AnxA6 serveix per induir la formació de MCS, anul·lar els efectes de la mutació genètica en NPC1 i redirigir el colesterol cap a altres compartiments cel·lulars, la qual cosa retorna la normalitat a la cèl·lula.

"Els resultats podrien ajudar significativament a tractar l'impacte clínic de l'acumulació de colesterol de la malaltia de Niemann-Pick i d'almenys una dotzena més de malalties en les quals el metabolisme lipídic té un paper fonamental, entre elles diferents tipus de càncer", han explicat els investigadors.