Actualitzat 29/09/2014 12:53

Descobreixen similituds entre el comportament de les neurones i la llum làser

TERRASSA (BARCELONA), 29 (EUROPA PRESS)

Un equip d'investigadors del Departament de Física i Enginyeria Nuclear de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) al Campus de Terrassa han descobert similituds entre el comportament de les neurones i la llum làser que permetrà estudiar millor com respon el sistema nerviós humà a estímuls externs.

Els investigadors han utilitzat un model matemàtic molt senzill per modelitzar el comportament de la llum làser sotmesa a pertorbacions, que és el mateix amb el qual altres científics han descrit el comportament d'algunes neurones.

L'experimentació s'ha basat en els làsers de semiconductors, que suposen el 90% dels quals es fabriquen a tot el món per produir tota mena de dispositius a l'àmbit de les telecomunicacions.

Un dels responsables del projecte, Andrés Aragoneses, ha explicat que quan la llum d'un làser d'aquest tipus es reflecteix en un mirall aquest es desestabilitza d'una manera aparentment aleatòria i entra en un cicle molt irregular fins gairebé apagar-se per després recuperar la seva intensitat.

"Aquestes caigudes contínues són similars a les descàrregues elèctriques de les neurones, que són la base de la comunicació neuronal", explica Aragoneses que assegura que amb llum reinjectada aquests làsers podrien utilitzar-se per simular el comportament de les neurones i veure com responen als estímuls externs.