Descobreixen un procés d'adaptació clau per a la supervivència d'un bacteri de transmissió sexual

Publicat 8/1/2020 18:05:29CET
Universitat Autònoma de Barcelona
EUROPA PRESS - Archivo

CERDANYOLA DEL VALLÈS (BARCELONA), 8 gen. (EUROPA PRESS) -

Un estudi, liderat per un equip d'investigació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), ha descobert el procés d'adaptació del bacteri de transmissió sexual 'Mycoplasma genitalium' (Mge) clau per a la seva supervivència i que permetrà desenvolupar estratègies terapèutiques en el tracte genitourinari.

El Mge és responsable de diverses malalties genitourinàries i ha aconseguit una gran resistència als antibiòtics que s'utilitzen, i amb la troballa s'ha descobert la proteïna que regula la captació de metalls --són necessaris per a la vida dels bacteris-- i altres responsables de transportar-los a l'interior del microorganisme, ha informat la UAB aquest dimecres en un comunicat.

El primer autor del treball, Carlos Martínez, ha assenyalat que "mitjançant mètodes de transcriptòmica i proteòmica s'ha pogut determinar els canvis en l'expressió gènica" del Mge en presència i absència de metalls, així com els que necessita per multiplicar-se, gràcies a una anàlisi d'espectrometria de masses desenvolupat en el Servei de Química Analítica de la UAB.

Amb aquesta informació es pot "bloquejar", tal com ha assenyalat l'investigador de l'Institut de Biotecnologia i Biomedicina (IBB-UAB) i coordinador del treball, Òscar Quijada, la captació de metalls mitjançant inhibidors o immunoteràpia.

Els responsables de l'estudi treballen, juntament amb els Serveis de Microbiologia de l'Hospital Parc Taulí de Sabadell i el Vall d'Hebron, amb l'objectiu d'impulsar aquests tractaments.

Els bacteris, durant el procés d'infecció, lluiten per obtenir metalls --com ferro, zinc, níquel i cobalt, entre d'altres--, que es troben units a les proteïnes de l'organisme humà i ho fan mitjançant la producció de toxines, que poden causar les malalties.

La investigació s'ha publicat en la revista 'Emerging Microbes and Infections' i també ha comptat amb la participació, a part de membres de l'IBB, d'experts de l'Institut d'Oncologia de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron i del Departament de Biofísica de la UAB.

Contador