Publicat 03/02/2014 17:28

El Ctesc creu que els nous impostos ambientals del Govern haurien d'esmentar el trànsit

Contaminación de vehículos
Reuters

BARCELONA, 3 febr. (EUROPA PRESS) -

El Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya (Ctesc), òrgan consultiu de la Generalitat, ha emès un dictamen aquest dilluns en el que recomana al Govern que els nous impostos ambientals haurien de "fer esment, o incorporar alguna referència o mesura relativa" al trànsit rodat.

Ho justifica que aquest és el "principal focus de contaminació de l'aire", i per tant si el Govern dissenya taxes encaminades a millorar la qualitat de l'aire hauria de tenir en compte aquest factor.

El dictamen se centra en els tres nous impostos inclosos en els pressupostos per al 2014: l'impost sobre les emissions d'òxids de nitrogen que produeix l'aviació comercial, sobre la producció termonuclear d'energia elèctrica i sobre l'emissió de gasos i partícules en l'atmosfera.

Remarca que comparteix l'objectiu d'internalitzar els costos d'activitats que generen una afectació a l'entorn ambiental i en la salut pública, però assenyala que les taxes deurien respectar el principi d'eficàcia ambiental, això és, "resoldre el problema que pretén corregir".

Per aquesta raó, proposa que els ingressos que es generin es destinin a millorar la qualitat de l'aire, en un dictamen que té el vot particular de Foment del Treball perquè considera que els impostos se sumen a altres decisions que incideixen negativament en la competitivitat empresarial.

El Ctesc constata una "diferència de criteri" per part del Govern en el fet imposable de les diferents figures propostes, ja que afecta la condició territorial d'on està ubicada una instal·lació, i per aquesta raó sol·licita la unificació de l'esmentat criteri.

Alhora, apunta que, en el cas de les activitats industrials, les emissions estan lligades a les millores tècniques disponibles, pel que sol·licita una modulació de l'impost per garantir la seva eficàcia i que desenvolupin models de gestió ambientals avançats.

49,1 MILIONS

L'impost aeri està fixat en 3 euros per quilo d'òxid de nitrogen (NOx) emès i un reduït d'1,5 euros per quilo de NOx, amb un màxim de 20.000 vols per empresa contribuent, el que aportarà a les arques catalanes uns 3,8 milions d'euros.

Respecte a l'impost a les nuclears, destaca que, quan entri en vigor, deixarà de tenir efecte l'actual gravamen de protecció civil sobre les centrals nuclears, que estipula 22,07 euros per megawatt de potència nominal.

El nou tribut s'aplica respecte a la producció bruta anual d'electricitat --en pagaments trimestrals--, en comptes de tenir en compte la potència de la central, estipulant un import de 0,0018 euros per quilowatt hora, de manera que la recaptació podria ascendir a 43,2 milions anuals.

L'impost sobre l'emissió de gasos i partícules a l'atmosfera gravarà el NOx (amb 75 euros per tona), el diòxid de sofre (SO2, amb 45 euros per tona), les partícules en suspensió (PST, amb 60 euros per tona) i el carboni orgànic total (COT, amb 45 euros per tona), el que afectarà a cimenteres, refineries de petroli i gas, fàbriques de materials plàstics i explotacions mineres.

La Generalitat confia a recaptar un màxim de 2,1 milions anuals, a partir de 2015 depenent de l'entrada en vigor de la llei, tenint en compte que la presentació de la declaració cal produir el primer trimestre de l'any següent al qual grava l'impost.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés