Actualitzat 20/11/2015 12:59

El CSIC descobreix una estratègia "sorprenent" d'adaptació en bacteris marins

Bacterias
CNB-CSIC

BARCELONA, 20 nov. (EUROPA PRESS) -

Investigadors de l'Institut de Ciències del Mar del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) han descobert una "sorprenent" estratègia d'adaptació en els bacteris marins del Mediterrani, ha informat aquest divendres el centre en un comunicat.

El treball, publicat a la revista 'International Society for Microbial Ecology', ha descobert que els bacteris del plàncton marí reconstrueixen les seves membranes amb lípids sense fósfor quan hi ha escassetat d'aquest element.

Totes les membranes de les cèl·lules estan formades per fosfolípids, que són lípids que contenen fósfor, i es creia que aquestes molècules eren "imprescindibles" per al funcionament de la cèl·lula.

No obstant això, els últims anys s'han descobert excepcions en algunes plantes superiors i microalgues marines, ja que poden substituir els seus fosfolípids per lípids sense fósfor quan la disponibilitat d'aquest nutrient és baixa.

Això els permet reutilitzar el fósfor que contenen les seves membranes --formades abans que es produís l'escassetat-- i destinar-lo a la síntesi d'altres molècules essencials per la vida, com l'ADN, que no pot prescindir del fósfor.

El gen 'plcP' és l'encarregat de trencar els fosfolípids perquè el fósfor pugui ser reutilitzat per la cèl·lula, a més que demostren que un altre gen --l''AGT'-- s'encarrega d'afegir un sucre al glicerol, formant lípids amb sucre en lloc de fósfor.

Entre el 60% i el 90% dels bacteris que habiten en zones de l'oceà pobres en fósfor posseeixen el gen 'plcP', que permet aquesta adaptació.

Els investigadors han realitzat experiments amb bacteris evolutivament molt diferents, tot i que morfològicament són gairebé iguals al microscopi, i han observat aquesta reconstrucció.