Publicat 14/12/2021 10:29CET

Creen una base de dades per "predir l'impacte" molecular de les mutacions del coronavirus

Les investigadores Jana Selent i Mariona Torrens-Fontanals
HOSPITAL DEL MAR

BARCELONA, 14 des. (EUROPA PRESS) -

Uns investigadors de l'Hospital del Mar de Barcelona han creat una eina en línia que permet predir l'impacte de les mutacions del SARS-CoV-2 en les proteïnes que el formen, que són les responsables de provocar infeccions en humans i propagar el virus.

En un comunicat aquest dimarts, el centre ha explicat que la base, anomenada SCoV2-MD i consultable en un web de manera gratuïta, conté "informació detallada, a nivell atòmic, dinàmic i en tres dimensions, de totes les proteïnes amb estructura tridimensional coneguda d'aquest coronavirus".

En total, conté 360 gigabits de dades sobre la majoria de les 29 proteïnes que en el formen: quatre d'estructurals, 16 de no estructurals i nou d'accessòries, i un total de 252 simulacions, segons ha publicat 'Nucleid Acids Research'.

Els investigadors que es connecten al web "poden veure l'estructura de les proteïnes del SARS-CoV-2 a nivell atòmic, gràcies a l'anàlisi que van fer els creadors de la base de dades a partir de la informació que van crear ells mateixos i la disponible en diferents repositoris públics", la qual cosa pot servir per analitzar el futur impacte de les mutacions en l'estructura proteínica del virus.

Per això, segons l'hospital, "es converteix en una eina útil per veure com aquestes mutacions del SARS-CoV-2 afectaran la seva capacitat de transmissió i per infectar les cèl·lules humanes a través dels canvis que produeixen en les proteïnes que en formin part".

L'autora principal de l'article, la investigadora Jana Selent, ha explicat el procediment: "Utilitzem dades dinàmiques combinades amb l'evolució del virus per predir el seu impacte en la funció de les proteïnes".

Alhora, la base de dades pot ser útil per crear vaccins i tractaments, ja que segons la primera signant del treball, Mariona Torrens-Fontanals, "veure les simulacions permet veure i entendre com es comporta, com funciona i quines parts de l'estructura de la proteïna són importants i possibles dianes per a l'estudi de nous tractaments".

© 2022 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés