BARCELONA 18 abr. (EUROPA PRESS) -
La portaveu de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH), Ada Colau, ha explicat aquest dijous que amb el seu llibre 'Sí se puede!' (Destino) ha volgut demostrar que la ciutadania "pot canviar les coses", malgrat el poder de les entitats financeres i la relació de dependència de les elits polítiques amb el poder econòmic.
Així ho ha dit a la presentació de l'obra, que ha escrit al costat d'Adrià Alemany, en què relata "la crònica d'una petita victòria", i repassa l'evolució de la PAH, la seva forma d'organitzar-se i el conjunt d'accions que han realitzat per detenir els desnonaments, promoure el lloguer social i impulsar la dació en pagament.
"Nosaltres som majoria i si ens ho creiem podem canviar les coses", ha manifestat l'activista que, a través del moviment ciutadà que ha liderat, ha aconseguit parar més de 600 desnonaments i ajudar a ocupar habitatges buides a una desena de famílies que s'havien quedat sense sostre, a més de posar sobre la taula l'actual legislació.
El llibre comença amb una carta dirigida al president del Govern, Mariano Rajoy, que enviarà aquest mateix dijous, en què li recrimina que no hi hagi rebut a la PAH, quan sí ho han fet dirigents d'altres països, i lamenta que no hi hagi reconegut a la plataforma com a interlocutor, quan aquesta ha aconseguit mobilitzar a tot el país i és el col·lectiu que més ha lidiat pel dret a l'habitatge.
Colau ha indicat que la crònica part del primer obstacle amb el qual es va trobar la PAH que ha estat modificar l'"imaginari col·lectiu", ja que els afectats eren enfadats i deprimits pel missatge de les elits econòmiques que els ciutadans eren els culpables de la crisi i no havia res a fer.
Per combatre la culpa i la vergonya, la PAH ha començat a treballar assessorant als afectats i llançant el missatge que es tractava d'un "problema col·lectiu" i que devia combatre's de manera conjunta, ja que els ciutadans no són culpables d'aquesta situació, sinó víctimes de l'estafa bancària.
"Es pot defensar la dignitat i sumar suports. La PAH ha demostrat que es poden aconseguir les coses", ha insistit la portaveu.
Ha concretat que el llibre s'estructura en tres eixos principals que comencen amb el capítol 'Criminal', en relació amb la seva compareixença davant del Congrés dels Diputats, quan va denominar "criminala" a un representant de la banca i a un responsable polític, una acció que va tenir un impacte social i mediàtic que va precipitar l'admissió a tràmit de la ILP a la següent setmana.
"Ningú es podria esperar que tingués aquest impacte", ha celebrat Colau, que ha afegit que el segon capítol 'Imparables' tracta sobre el procés d'admissió a tràmit de la iniciativa legislativa, i el tercer 'Organitzar-se per guanyar', demostra que el que ha fet la PAH no és ciència infusa, sinó que és possible.
Per a evidenciar-ho, explica com s'ha organitzat la plataforma, quines campanyes han ideat i fet per complir els seus objectius, com han elaborat i tramitat les propostes legislatives per canviar la llei hipotecària espanyola i les accions que han emprès per a "autotutelar els seus drets".
FORCADES I OLIVERES
Després de ser preguntada per si de cas encapçalaria la plataforma ciutadana anunciada per la monja Teresa Forcades i l'economista i president de Justícia i Pau, Arcadi Oliveres, en les pròximes eleccions al Parlament, Colau ha respost que ella no és cap "líder o capitost".
Ha afegit que ja veuran què fan si la candidatura vol fer una proposta a la PAH perquè se sumi al projecte polític, i ha assegurat que el seu èxit dependrà que s'impliqui tot el món i es faci un procés col·lectiu en un moment que ha qualificat d'"històric" per canviar les regles del joc.