Publicat 16/01/2019 12:03

La CNSE i la Fesoca donen suport a la petició d'educació en llengua de signes d'alumnes sords catalans

Collegi, escola, aula, primria, classe, nen
EUROPA PRESS - Archivo

BARCELONA, 16 gen. (EUROPA PRESS) -

La Confederació Estatal de Persones Sordes (CNSE) i la Federació de Persones Sordes de Catalunya (Fesoca) han mostrat aquest dimecres el seu suport a famílies d'alumnes sords catalans que reclamen una educació en llengua de signes catalana (LSC) com a llengua vehicular en totes les etapes, i que van interposar al desembre un recurs davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

Es tracta de l'entitat Volem signar i escoltar i l'Associació de Pares de Nens Sords de Catalunya (Apansce), que van presentar aquest recurs contra la Conselleria d'Educació de la Generalitat "per la seva negativa a proporcionar la llengua de signes a l'alumnat sord en totes les etapes educatives", van explicar.

En un comunicat, la CNSE i la Fesoca han recordat que la petició d'aquestes famílies és de compliment obligatori per la legislació autonmica i estatal, i recullen que aquestes entitats critiquen l'absncia d'intrprets de LSC en la totalitat de l'horari lectiu i la manca de docents d'educació postobligatoria.

"En molts casos desconeixen quines són les seves necessitats i per tant, les adaptacions que requereixen", lamenten aquestes famílies, que asseguren no tenir llibertat, ni tampoc el suport de l'Administració, per triar una atenció primerenca i una educació que inclogui aquesta llengua.

Segons el comunicat, hi ha professors que "sistemticament rebutgen" la incorporació de la llengua de signes en la intervenció d'aquests nens sords i desconeixen que el seu aprenentatge afavoreix l'accés a la llengua oral, a més de propiciar la seva participació i inclusió social.

El president de la Fesoca, Albert Casellas, ha criticat que es "penalitzi els estudiants sords i les seves famílies pel fet de voler ser partícips d'una educació en llengua de signes", i ha manifestat que l'única manera de garantir la igualtat i no-discriminació de tots els nens sords és mitjanant un bon accés a la llengua de signes a les escoles i la interacció amb altres nens sords i amb models d'adults sords signataris.

La presidenta de la CNSE, Concha Díaz, ha assenyalat que l'oferta del model educatiu bilingüe en llengua de signes és a més d'escassa, molt dispar, davant de la qual cosa cal establir unes bases mínimes, "potenciar la creació d'una xarxa de centres amb programes educatius bilingües en llengua de signes, dotar-los dels recursos necessaris i garantir la formació contínua dels professionals que treballen amb la infncia i les famílies tenint en compte la perspectiva de les persones sordes".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés