El CAC creu que hauria de considerar-se una infracció "molt greu"
MADRID, 17 set. (EUROPA PRESS) -
La Comissió Nacional de Mercats i la Competència (CNMC) ha sancionat amb 17.000 euros l'empresa Libertad Digital per considerar comentaris de Jiménez Losantos abocats el passat 3 d'abril al seu programa esRadio com a susceptibles d'incitar a l'odi als alemanys.
El locutor parlava de les actuacions judicials dutes a terme pel poder judicial alemany en relació amb Carles Puigdemont.
Segons ha informat l'organisme regulador en un comunicat, la sanció administrativa de "caràcter lleu" s'imposa per infringir l'article 4.2 de la Llei General de la Comunicació Audiovisual (LGCA).
En particular, es considera provat que el periodista Federico Jiménez Losantos, que condueix el programa informatiu 'Es la mañana de Federico', que s'emet de dilluns a divendres de 6 a 12 hores, va utilitzar, en la data indicada expressions dins d'un discurs general de queixa, protesta, humiliació i indignació, que poden incitar a l'odi i a la discriminació per raó de nacionalitat.
L'organisme regulador recorda que segons l'article citat "la comunicació audiovisual mai podrà incitar a l'odi o a la discriminació per raó de gènere o qualsevol circumstància personal o social i ha de ser respectuosa amb la dignitat humana i els valors constitucionals, amb especial atenció a l'erradicació de conductes afavoridores de situacions de desigualtat de les dones".
La CNMC recorda que contra aquesta Resolució Libertad Digital podrà interposar directament recurs contenciós-administratiu davant l'Audiència Nacional en el termini de dos mesos a partir de l'endemà al de la seva notificació.
En la seva al·locució del 3 d'abril, reproduïda en l'expedient, el periodista es referia a la necessitat d'actuar davant la decisió dels tribunals alemanys de deixar en llibertat sota fiança Carles Puigdemont.
"La bufetada que li va donar ahir la Unió Europea a Espanya no li ha donat a ningú. A cap país de la Unió Europea li ha donat mai, mai, i és no entendre la gravetat del que ha passat eh, si no s'entén aquesta gravetat és impossible, els remeis que són necessaris perquè no es torni a repetir o, millor dit, perquè qui l'ha feta la pagui, és a dir, perquè Alemanya sàpiga, que és un país partit per la meitat, sàpiga que a Espanya no se li perdonarà. Diran vostès, oi!, el ratolí li, huy!, el ratolí al gat li pot fer tota classe de malifetes, tota classe de malifetes. A les Balears, totes! A les Balears hi ha com dos-cents mil alemanys d'ostatges. A Baviera?, bé, a Baviera poden començar a esclatar cerveseries", assenyala la transcripció en la qual seguidament s'insta a reaccionar.
La CNMC considera provat que el periodista Federico Jiménez Losantos va utilitzar expressions dins d'un discurs general de queixa, protesta, humiliació i indignació, que "poden incitar a l'odi i a la discriminació per raó de nacionalitat".
L'organisme, que cita en els seus fonaments de dret resolucions del Tribunal Suprem, Constitucional i l'Europeu de Drets Humans, assenyala que de la normativa aplicable i de la jurisprudència es desprèn que la llibertat d'expressió no és un dret absolut, sinó que troba els seus límits en la protecció d'altres béns jurídics com la dignitat i la igualtat.
"En particular, el discurs que insti l'odi o a la discriminació contra determinats col·lectius no està emparat per aquesta llibertat, i és sancionable", recalca.
Així, descriu que les declaracions del locutor, essencialment queixoses, se centren en el, al seu judici, menyspreu del tribunal alemany cap a Espanya i per extensió als seus ciutadans, expressant la seva frustració i el seu desig que l'ofensa sigui retornada, "si bé aquest últim extrem des d'una inadequada perspectiva que pot fer fins i tot referència vagament a actuacions indesitjablement violentes contra el col·lectiu de ciutadans alemanys".
Després de l'anàlisi, la CNMC conclou que les expressions són susceptibles d'incitar a l'odi i a la discriminació per raó de la nacionalitat, en aquest cas alemanya.
"La intervenció es revela com una expressió desafortunada que té calat potencial per generar per si sola un clima d'hostilitat cap a la ciutadania alemanya", conclou.
AL·LEGACIONS DE LIBERTAD DIGITAL
En les seves al·legacions, Libertad Digital va argumentar que la imposició de la sanció proposada suposaria una lesió del dret fonamental a la llibertat d'expressió, perquè l'Administració no justifica com s'han depassat els límits en l'exercici del dret.
Així mateix, considera que les declaracions no tenen per objecte incitar a l'odi per raó de nacionalitat, ni es van emetre amb aquesta intenció i que el comportament objecte del present procediment no és susceptible de ser sancionat pel tipus que es proposa, perquè és una conducta atípica.
A més, afegeix que el programa matinal es va realitzar en directe per part del locutor, improvisant i sense subjecció a un guió concret, pròpia de la seva línia editorial, de sobres coneguda per l'opinió pública. A més, assegura que el procediment emmalalteix de defectes de formes que afavoreixen la seva indefensió.
EL CAC CREU QUE HAURIA DE SER INFRACCIÓ GREU
El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha celebrat aquest dilluns la decisió de la CNMC sobre les declaracions de Jiménez Losantos, però ha considerat que hauria de qualificar-les com una infracció "molt greu", han informat a Europa Press fonts de l'organisme regulador català.
Ha recordat que va aprovar un acord al juny --que va remetre a la CNMC-- en el qual considerava que les declaracions es podrien catalogar com incitadoras d'odi, i considerava que s'havien de considerar com una infracció molt greu.