Publicat 24/3/2019 11:22:49 +01:00CET

Científics reclamen mesures "dràstiques" contra la contaminació a Barcelona

Recurs per a contaminació, vistes
EUROPA PRESS - Archivo

Aquest dilluns se celebra la segona Cimera per a la millora de la Qualitat de l'Aire

BARCELONA, 24 mar� (EUROPA PRESS) -

Científics del CSIC i de l'ISGlobal han reclamat voluntat política i mesures "drstiques" per reduir la contaminació de l'aire a l'rea d'influncia barcelonina, a través d'una reducció de vehicles, i no només en episodis ambientals concrets, a més d'altres propostes.

"Anem amb anys de retard", ha destacat a Europa Press l'investigador del CSIC Xavier Querol, que lidera el projecte Airuse, premiat a Europa com un dels millors per augmentar la qualitat de l'aire.

Unes 280 ciutats europees han pres cartes en l'assumpte, explica l'expert que defensa mesures transversals no només dirigides a restringir vehicles contaminants pels carrers, perqu al principi es reduiran i pot ser que a la llarga es produeixi un fenomen generalitzat de canvi de vehicle cap a models més sostenibles.

És una "mesura necessria", per no té per qu resoldre el problema, ha defensat, i ha subratllat la importncia de reforar el transport públic, instaurar una taxa de congestió que reinverteixi en transport públic i la installació de prquings dissuasius a l'entrada o sortida de la capital catalana, per exemple.

Ha posat damunt la taula diferents mesures per palliar també la contaminació derivada de la flota de distribució de mercaderies per proveir els 7.000 bars i restaurants d'una ciutat tan "turística".

Des de l'ISGlobal, institut impulsat per la Fundació Bancria La Caixa, l'investigador Xavier Basagaña ha vist com a solució formes drstiques de reducció de vehicles, més enll d'episodis ambientals d'alta contaminació.

GRAN DENSITAT DE VEHICLES

Ha recordat que Barcelona és una de les ciutats amb major densitat de vehicles per metre quadrat, multiplicant per quatre la de Londres, ja que a la capital catalana els turismes poden circular prcticament per tots els carrers.

Després que la Generalitat fes públic la setmana passada un informe sobre que dues estacions de Barcelona --Grcia i Eixample--encara incompleixen els límits legals de partícules contaminants de dixid de nitrogen (NO2) el 2018, tres menys que l'any anterior, tots dos experts han destacat que els nivells de contaminants segueixen sent "molt alts" a Barcelona.

Querol ho ha atribut inicialment al fet que 2018 va ser un dels anys més plujosos dels últims anys, la qual cosa ha perms netejar partícules en suspensió en l'atmosfera i escombrar la contaminació cap al mar.

"Aix no vol dir que s'hagin fet bé les coses", ha observat l'expert, que igual que Basagaña ha situat la qüestió en un problema de salut pública.

"A aquest Govern local el que li hem d'agrair és que ha reconegut el problema de la contaminació de l'aire com un problema de salut pública", ha defensat Querol, que ha lamentat que la implementació d'un pla complet s'hagi condicionat a una repetició de mandat després dels comicis electorals del 26 de maig.

CALVET PRESIDEIX LA CIMERA DE L'AIRE

Precisament aquest dilluns tindr lloc la segona Cimera per a la millora de la Qualitat de l'Aire en la conurbació de Barcelona, que presidir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, i a la qual també assistir el d'Interior, Miquel Buch.

També hi assistiran la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz; el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'rea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, i el diputat delegat d'Espais Naturals i Medi ambient de la Diputació de Barcelona, Valentí Junyent.