BARCELONA, 28 nov. (EUROPA PRESS) -
L'empresa social Change.org, plataforma líder en el món en peticions ciutadanes a través de la xarxa, ha aconseguit els 50 milions d'usuaris, dels quals 15 milions han experimentat una victòria social per la qual ha impulsat una iniciativa de mobilització ciutadana a través d'aquesta entitat, segons ha anunciat aquest dijous el seu director a Espanya, Francisco Polo.
A Espanya, la plataforma té cinc milions d'usuaris, dels quals dos han experimentat una fita per la qual han promogut una iniciativa de firmes en línia, ha remarcat el director de la plataforma a Espanya, on proporcionalment l'entitat té més usuaris, segons ha explicat a l'esmorzar 'Primera Plana', promogut per 'El Periódico' i Banc Sabadell.
Ha remarcat que l'únic fi de la plataforma és "donar poder al ciutadà perquè aconsegueixi els canvis que vol veure", partint de la base que internet és una eina disruptiva que ha canviat les regles del joc i les relacions de poder, així com el perfil del líder, allunyat dels estereotips.
Més de 3.000 persones inicien noves peticions a Espanya i 30.000 ho fan cada mes als 196 països del món que funciona l'entitat, que té un model de negoci semblant al de la plataforma de vídeos 'YouTube', ja que els ciutadans poden apujar lliurement els seus vídeos, i l'empresa pot promocionar-ne alguns, amb contracte previ amb l'organització.
Change.org no retira, d'entrada, cap de les peticions pel seu contingut, però es reserva el dret de fer-ho si aquestes contenen algun ressort il·legal, denunciat pels mateixos ciutadans, ha explicat l'emprenedor social.
Ha assenyalat la circumstància que es va donar amb la construcció d'un hotel a una platja de Mallorca, que un grup de ciutadans va impulsar una iniciativa per protegir la zona i un altre grup va promoure la contrària en benefici de la reactivació econòmica del lloc.
Ha destacat la posada en funcionament de la nova eina 'Decision makers' per precisament potenciar els "auriculars" dels governants i estrènyer la bretxa existent entre la ciutadania i la classe política.
La nova eina permet als polítics fer un perfil en la plataforma i contestar directament els ciutadans; de fet, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, s'ha convertit en el primer del món a obrir-se un perfil a Change.org, així com el diputat Carles Campuzano (CiU) és el primer del Congrés a fer el seu.
El PSOE i el BBVA també han obert un perfil a la plataforma, que està convençuda que aquest mecanisme modificarà les regles del joc, perquè permet contestar de manera directa els ciutadans i de manera pública", ha dit Polo.
Un dels exemples de canvi aconseguits a Espanya a través de Change.org és el que va protagonitzar Elena Alfaro, que va promoure una iniciativa per facilitar que tots els nens espanyols puguessin accedir als llibres de text a través de programes de reutilització de llibres i de limitar els preus d'aquest material.
La dona va aconseguir 300.000 firmes de suport ciutadà i que UPyD entrés al Congrés una petició legislativa que fa poc ha estat aprovada amb els vots del PP, ha explicat Pol, qui també ha remarcat el cas d'una nena de només 13 anys de l'estat d'Illinois que va promoure una iniciativa per taxar les bosses de plàstic del supermercat.